Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av utk »

Jag skulle vilja kunna ladda ner ljudet i MP3-format från exempelvis YouTube. Därefter bränna dem till en CD.
Jag tänkte använda dessa ljudfiler till att träna gitarr.

Finns det något bra och säkert sätt att göra detta och samtidigt slippa virus och annat otyg...
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av Nerre »

Det finns diverse plugins till olika webbläsare och en del webbsidor som kan fixa det. Jag kollade runt lite förut när sambon skulle göra en musikfrågesport till en fest. Jag har gjort det två gånger och bägge gångerna fick jag köra olika plugins eftersom den jag körde första gången inte funkade längre (minns inte om det var för att Firefox var nyare version eller om det gjorts ändringar på Youtube).

Googla på "download mp3 youtube".
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av utk »

Jag har Googlat och hittat några ställen. Provade en, där man skrev in adressen i en ruta. Så skulle man sedan få en länk till den extraherade MP3-filen. Bara det att mitt virusskydd varnade för filen...

Jag frågar för att få tips från någon som har erfarenhet av en bra och säker sajt.
LarryXz
Inlägg: 641
Blev medlem: 13 mars 2013, 20:31:08
Ort: Norra Uppland

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av LarryXz »

http://snipmp3.com (Som http://keepvid.com fast för bara ljud)
Fungerar bra (kräver dock Java)
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av SeniorLemuren »

Var det denna du testade? Jag har använt den vid flera tillfällen och inte fått några virusvarningar (AVG-virusprogram). Har heller inte upptäckt några problem hittills.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av utk »

Ja SeniorLemuren, justden var det. Jag har F-Secure. Kanske ska prova en gång till men det känns inte bra när man får en varning...

En följdfråga - om man får med en reklamsnutt - hur får man bort den? Finns det MP3-editorer?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av blueint »

Finns ett program som heter "youtube-dl" som brukar fungera och är skrivet i Python. Virus undviker du genom att undvika Microsofts produkter. Brukar vara rätt så fritt från sådant på FreeBSD, NetBSD, Linux. T.om Apple.

Redigering i mp3 kan man faktiskt göra genom att rakt av klippa i filen. Formatet är väldigt reduntant. För lite snyggare filer så kan du skriva ett litet skript som letar rätt på formathuvudet och klipper vid den positionen.

Youtube använder också mp4 och AAC vill jag minnas så musikformatet kanske inte ens är mp3.
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av utk »

Nu har jag kört SeniorLemurens länk i Safari5 i.st.f. IE9. Inga virusvarningar den här gången. Jag har lyckats skapa (tror jag) en spellista i Windows Media Player (hittills fyra låtar).
Men det har varit segt eftersom jag nästan aldrig använt det programmet. Tar nog ett tag att komma underfund med finesserna.
Ska försöka bränna en CD när jag fyllt på listan lite mer.

Tack för hjälpen så långt...
utk
Inlägg: 53
Blev medlem: 25 januari 2010, 18:42:17

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av utk »

Nu har jag bränt en CD med tiotalet låtar. Fungerade perfekt. Nu kan jag börja träna... "Listen and Learn"
boris4life
Inlägg: 58
Blev medlem: 5 november 2014, 14:59:30

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av boris4life »

Det finns flera tillägg beroende på vilken webläsare du använder.
Men till Chrome finns tyvärr bara 1 som fungerar.
chrome-youtube-downloader-2.6.19 <eller nyare versioner. Med den kan du även ladda ner video upp till 1080p vilket är bra för ibland ligger det ganska många filmer uppe.
rekorden
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 juni 2013, 02:08:26

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av rekorden »

www.dirpy.com fungerer meget bra både for mp3 og video.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av Glenn »

Jag kör clipgrab, det är egentligen till för att rippa hela videoklippet, men har även en (eventuellt lite svårhittad) funktion för att enbart rippa ljudet.

Jag gillar att det är ett fristående program som gör "allt" åt en.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kan man finna denna clipgrab utan medföljande virus?
Varför gör de på dette viset!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av Glenn »

nu var det år och dar sen jag installerade det, men vad menar du med virus ? en massa skräp som den vill installera samtidigt ? ..tyvärr alldeles för vanligt när det gäller windowsmjukvara nuförtiden :(
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Ladda ner MP3-ljud från YouTube med flera

Inlägg av Borre »

Använd http://www.clipconverter.cc/
Onlinebaserad tjänst som fungerar väldigt bra.
Skriv svar