Windows 7 problem?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:
Buggen med att nätverksinterfacet lägger av när man lastar ner det verkar jag ju dessvärre heller inte vara ensamen om.. jag kan dessutom reproducera den lätt, bara att FTP'a eller SCP'a en fil till en lokal maskin på nätet hemma.. efter ett tag stannar bara trafiken och inga paket går fram
Det är nog snarare ett hårdvaruproblem du har, inget windowsproblem. Har själv aldrig sett det.
Kan vara, men jag har inte lyckats provocera fram det i linux med en liveskiva i samma maskin, så det känns som det är ett mjukvaruproblem.

Efterssom det är så tight med PCI/PCI-e-slotar i maskinen vill jag inte heller montera ett nytt nätverksinterface, och att köra USB känns inte så kul.
Att tillägga Microsoft levererar inga drivers och tillverkar inga heller, och installerar du WIN7 på en XP-laptop, det är att be om problem.

Det är drivern som windows installerade från skivan vid installation, om det är microsoft som faktiskt kodat den eller ej struntar jag FULLSTÄNDIGT i, det är dom som levererat den till mej och den är signerad.

Men efterssom jag haft liknande problem innan med drivern som microsoft tycker man ska ha för nätverket (min förra dator tex) så bytte jag driver till den som moderkortstillverkaren rekommenderar, det blev precis samma fel då, så det verkar inte vara ett driverproblem.

Det skulle iofs inte förvåna mej om det är nån slags säkerhetsfunktion á la kass brandvägg som stänger av, och som jag inte lyckats göra disable på.

..Ska se om jag hittar nåt i loggarna.

..Laptopen ovan (min sambos) som fick det skumma felet är f.ö certifierad för vista och levererades med det från början, min dator som har nätverksproblemet är stationär och uppbyggd på lösa delar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

så det verkar inte vara ett driverproblem
Eftersom det är samma drivrutiner (eller snarare tillverkare av dem) i både de du får från MB-tillverkare och de som följer med Win-skivan, kan det mycket väl vara så att det är drivern som spökar, det kan också vara HW-fel, vilka kanske inte syns i Linux, då linuxdrivern kanske inte använder samma funktioner på chipsetet som windows-drivern gör.

Oavsett vilket har detta sannolikt inte med Win att göra.
Och nej jag har inte sett detta, i alla fall inte på WIN, har både FTPat och kört via SMB vid stora flytt av filer (i TB-klassen), dock har jag sett konstigheter i Linux, framförallt med RTL813x-serien av nätverkskretsar (och dess tillhörande drivrutiner)
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Nerre »

Intressant att när det är nätverksproblem med Linux så beror det alltså på operativet och när det är nätverksproblem med Windows så beror det på hårdvaran?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av sodjan »

Eller tvärtom, beroende på vilka preferenser man har.
Hela diskussionen är så klart meningslös utan "hard facts"
kring de aktuella störningarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Har inte påstått att det beror på Linux, utan kombinationen Hårdvara och drivrutiner (av vilka en del är allt annat än optimala och buggfria).
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Att explorern och nätverkconfigen suger är nog menade som features och inte buggar, men efterssom buggen jag anmälde för ca 10+ år sen i win2k-explorern (eller om det till och med var i win98 då) fortfarande finns kvar i senaste uppdateringen av XP så har jag inte så stort förtroende för att dom ska göra nåt åt det iofs.. (Skulle inte förvåna mej om den är kvar i win7 också, måste kolla nån gång, den kräver ju dock en katalog med väldigt många filer i)
Har du en uppfattning om hur många filer? Jag gjorde ett snabbt test med 10000 stycken och det var inga problem.

Kod: Markera allt

REM Windowspress

SET MAXFILES=10000
for /L %%i IN (0,1,%MAXFILES%) DO echo "BOFH-Glenn pressar Windows!" > bofh-%%i.txt
Spara det i en .cmd eller .bat fil alternativt kör bara sista raden från prompten med ett fast värde satt istället för variabeln.

Sedan kan du, om du vill, administrera det mesta i Windows på flera olika sätt. Gillar du inte nätverks-GUIet så använd istället t.ex. netsh från kommandoprompten.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

Nerre skrev:Intressant att när det är nätverksproblem med Linux så beror det alltså på operativet och när det är nätverksproblem med Windows så beror det på hårdvaran?
Nejdå, kvalitetshårdvara som intel-nätverkskort funkar bättre i alla miljöer tycker jag och det beror på både bättre hårdvara och drivrutiner.

Den som betalar utvecklare för att producera drivrutiner av god kvalitet brukar lyckas bättre med detta över tid än den som hoppas att någon annan skall göra jobbet gratis.

Att både Realtek och Intel nätverkskort säljs som "gigabit Ethernet" betyder inte att de är likvärdiga, du får vad du betalar för och Realtek duger till lättare kontorsanvändning för den som vill spara pengar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:
så det verkar inte vara ett driverproblem
Eftersom det är samma drivrutiner (eller snarare tillverkare av dem) i både de du får från MB-tillverkare och de som följer med Win-skivan, kan det mycket väl vara så att det är drivern som spökar, det kan också vara HW-fel, vilka kanske inte syns i Linux, då linuxdrivern kanske inte använder samma funktioner på chipsetet som windows-drivern gör.
Det är inte samma driver, om det är samma tillverkare vet jag inte förstås men versionssträngen är helt annorlunda.

Huruvida det är kasst kodad windowsdriver eller ej spelar inte så stor roll, det skiter sej iaf, det skiter sej INTE i linux, förvisso har jag inte testat så hårt, men jag kan provocera fram felet ganska snabbt i windows, inte i linux.

Jag testade f.ö även att låsa interfacet på 100Mbit, men det hjälpte inte heller.
Oavsett vilket har detta sannolikt inte med Win att göra.
Det är väl ganska tydligt att det har med win att göra, antingen OS'et i sej självt eller drivern (som microsoft levererat)

Det är svårt att ta dej på allvar när du i princip påstår att det inte kan vara fel på windows eller drivern, det är väl väldigt tydligt att så är fallet.

Hade jag haft fler PCI/PCIe-portar hade jag helt enkelt satt in ett vettigt ethernetkort och kört på det, då hade jag iaf fått veta om det var nåt i windowsinstallationen eller nåt med ethernetdrivern som var själva problemet.

Och nej jag har inte sett detta, i alla fall inte på WIN, har både FTPat och kört via SMB vid stora flytt av filer (i TB-klassen), dock har jag sett konstigheter i Linux, framförallt med RTL813x-serien av nätverkskretsar (och dess tillhörande drivrutiner)
Detta är knappast ett generellt fel, jag får inte felet om jag för över mycket filer från min laptop (som extremt sällan bootas i windows iofs, men jag gjorde det av felsökningssyfte när jag jagade felet förut) händer inte detta, men den har ju en annan ethernetkrets och andra drivers, dessutom är den installerad med den absolut första ickebeta win7-imagen som kom upp på msdn, medans problemdatorn har en skiva med SP1 på från början (också från msdn). (inte för det BORDE vara nån skillnad men..)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

swesysmgr skrev:
Glenn skrev:Att explorern och nätverkconfigen suger är nog menade som features och inte buggar, men efterssom buggen jag anmälde för ca 10+ år sen i win2k-explorern (eller om det till och med var i win98 då) fortfarande finns kvar i senaste uppdateringen av XP så har jag inte så stort förtroende för att dom ska göra nåt åt det iofs.. (Skulle inte förvåna mej om den är kvar i win7 också, måste kolla nån gång, den kräver ju dock en katalog med väldigt många filer i)
Har du en uppfattning om hur många filer? Jag gjorde ett snabbt test med 10000 stycken och det var inga problem.
Mellan tummen och pekfingret skulle jag tro att felet uppstod med betydligt färre filer, men jag jag är inte säker.

Testade du i XP eller nåt nyare ?

Jag har inte noterat buggen i win7 än, men jag använder sällan windows på det sättet numera så det kanske inte är så konstigt.

Sedan kan du, om du vill, administrera det mesta i Windows på flera olika sätt. Gillar du inte nätverks-GUIet så använd istället t.ex. netsh från kommandoprompten.
Jo, men det är ju ännu krångligar,e missförstå mej rätt, jag använder uteslutande textbaserade kommandoradsprogram i *IX, men det är mest för att jag är van vid dom, jag använder inte widnows så mycket utan mest för att köra mjukvara som inte fungerar i *ix, samt spel, och jag har varken lust eller ork att sätta mej in i hur det fungerar med de bakvända textbaserade verktygen. (just net och netsh har jag faktiskt bråkat med just av ovan nämda anledning dock)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14180
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

Jag testade i Windows 8, att testa i XP från 2001 idag är som att testa i en klientdist av Redhat från 2001 men jag skall prova i en XP-VM senare idag.
Nerre
Inlägg: 26707
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Nerre »

Poängen var ju att en bugg som rapporterades redan för Windows 2000 fanns kvar även i XP. Att de har rättat den i Win 8 är ju positivt...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Om nu inte tillverkaren av nätverkskortet/kretsen i fråga anser det vara värt att fixa, så blir det ju inte fixat, MS kan av naturliga skäl inte fixa det, eftersom det inte är deras fel.

Vissa kombinationer av nätverkskort/drivrutiner har problem med en del lite mer avancerade hårdvarufunktioner, man får då gå på tillverkaren av nätverkskortet/chipet och klaga.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27039
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av tecno »

man får då gå
och köpa nåt annat som fungerar.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33812
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev:Om nu inte tillverkaren av nätverkskortet/kretsen i fråga anser det vara värt att fixa, så blir det ju inte fixat, MS kan av naturliga skäl inte fixa det, eftersom det inte är deras fel.
Fast vilket problem menar du nu ? buggen med många filer ? den uppkom ju oavsett hårdvara, medans mitt nätverksproblem i win7 enbart uppkommit på en maskin (vad jag sett då..).
Vissa kombinationer av nätverkskort/drivrutiner har problem med en del lite mer avancerade hårdvarufunktioner, man får då gå på tillverkaren av nätverkskortet/chipet och klaga.
Men nu var det ju microsoft som levererade drivern, jag SKITER i vem dom fått den ifrån, det är microsoft som levererat den till mej, precis som att jag skiter fullständigt i om min bil har defekta delar som råkar vara tillverkade av en underleverantör, det är fortfarande biltillverkaren som ansvarar för det dom levererar. Jag ringer knappast och skäller på bosch om en spridare i bilen pajar, jag skäller ju på biltillverkaren som valt den delen och underlevrantören!

..Sen kan jag ju ifrågasätta hur "lite mer avancerade hårdvarufunktioner" kan inbegripa att trycka ren data över interfacet ? det är ju liksom det som det är till för, den mest grundläggande funktionen.

Dessutom verkar det ju inte ens vara drivrutinen efterssom jag fick exakt samma fel med en annan drivrutin.

Det bästa vore väl att kasta bort windows helt och installera ett OS som inte är lika mycket leksak, men själva poängen med denna datorn är ju just för att köra saker som kräver windows, precis som XP-burken den ersatte.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av ajje »

Inte för att på något vis försvara Windows/Microsoft, men i det här fallet _kan_ det ju vara så att windowsdrivisen utnyttjar någon mer avancerad funktion hos chippet, som är trasig på just din hårdvara. Linuxdrivisen kanske kör mer med bara grundfunktionerna och låter bli eventuella smarta accelarationslösningar som finns i kretsen.

Det skulle förklara varför det uppför sig som det gör, utan att peka finger på någon sida i mjukvarukriget :)
Skriv svar