Windows 7 problem?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18385
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Windows 7 problem?

Inlägg av 4kTRB »

När jag startar windows får jag meddelande om att
sorttbls.nlp inte kan hittas.

Enligt Microsoft ska man köra sfc /scannow
från kommandotolken och då fås följande meddelande:

•Windows Resource Protection hittade inga integritetsbrott.

Det innebär att du inte har några saknade eller skadade systemfiler

Så jag undrar om någon vet vad som kan åtgärda felet?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18385
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av 4kTRB »

Testade nu med en reparation av
.NET Framework 4 Client Profile
och får se om det fungerar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Sökning på nätet ger vid hand att du har en korrupt .NET installation
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18385
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av 4kTRB »

Tror problemet uppstod när jag avinstallerade LTSpice
som jag råkat lägga i fel mapp. LTSpice raderar allt i
aktuell mapp.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

Jag tycker att det verkar vara en hel del problem med win7-uppdateringar, jag har flera gånger sett att en uppdatering har pajat ur systemet när man startar om det och det sker nån automagisk rollback, det känns verkligen inte stabilt, även om rollbacken har fungerat.

Hade det inte varit så att dom just lade ner supporten för XP hade jag nog valt att inte köra win7 alls, dels pga det där, dels pga alla inkompatiblitetsproblem, och sen allt som är förstört. (typ filexplorern är mycket sämre, nätverksinställningarna är sunkiga, och den förbannade buggen/featuren som dödar nätverksinterfacet när man kör mycket data över det..)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Glenn, vet inte vilken värld du lever i, men jag har aldrig någonsin råkat ut för det du beskriver, inte på någon av de 20-tal WIN7maskiner jag har.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

Nej tomas, jag vet att i Din lilla värld så strular aldrig windows, symantec gör snabbt antivirus och linux strular jämt, men du är nog ganska ensammen i den världen.

Jag har sett problemet på flera olika win7-maskiner vid olika tillfällen, man gör updates, bootar om maskinen och när den kommer upp igen får man en skärm om att det failat, det sker en rollback, och sen startar maskinen om igen.. sitter man inte vid burken så ser man det förstås inte.

Jag tog faktiskt en mobilbild på det en av gångerna..
win7fail.jpg
Känns som sagt inte speciellt seriöst, även om man får vara glad att det finns en automatisk och fungerande funktion för att lösa det utan manuell påverkan.

..Däremot har jag ju typ inte upplevt hälften av dina linuxproblem fast jag admat hundratals linuxmaskiner genom åren.

Buggen med att nätverksinterfacet lägger av när man lastar ner det verkar jag ju dessvärre heller inte vara ensamen om.. jag kan dessutom reproducera den lätt, bara att FTP'a eller SCP'a en fil till en lokal maskin på nätet hemma.. efter ett tag stannar bara trafiken och inga paket går fram, kul.. gör man disable och sen enable på interfacet kommer det igång igen.
(Ja, jag har försökt med en driver både från microsoft och moderkortstillverkaren, ja jag har testat att byta switch, ja jag har testat att föra över mot flera olika maskiner, ja jag har lagligt fullt uppdaterat windows..)

Att explorern och nätverkconfigen suger är nog menade som features och inte buggar, men efterssom buggen jag anmälde för ca 10+ år sen i win2k-explorern (eller om det till och med var i win98 då) fortfarande finns kvar i senaste uppdateringen av XP så har jag inte så stort förtroende för att dom ska göra nåt åt det iofs.. (Skulle inte förvåna mej om den är kvar i win7 också, måste kolla nån gång, den kräver ju dock en katalog med väldigt många filer i)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av sodjan »

Har flera laptops som har haft Win7 sedan starten och som uppdaterar automatiskt
titt som tätt och aldrig sett det där fenomenet. Märkligt. Sen så säger ju inte din
bild någonting egentligen utan att veta bakgrunden och orsaken till felet. Jag har
aldrig haft anledning att leta, men sannolikt finns det en loggfil någonstans.

Hur uppträder den där buggen, vad triggar den och orsakar den någon skada?
Hur många filer är "väldigt många" filer?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

Jag har inte forskat i vad som orsakar det, men nu senast hände det på laptopen jag installerade till sambon (den gamla hade dottern lappat till så den fick grafikfel, dessutom körde den XP..), och det var en i princip helt ren installation som gjorde den första uppdateringen, jag hade väl installerat en webbrowser förutom OS'et i princip, inga drivers (än) förutom microsofts egna.

Buggen med explorern är att om man har en katalog med filer öppen (i ett explorerfönster) så ska det ju triggas en automagisk uppdatering av fillistan om en av filerna ändrat sig, exempelvis om man skrivit till en av filerna i katalogen, den automagiska uppdateringen sker inte om det är för många filer i katalogen, hur många filer som är för många har jag inte tagit reda på exakt, men gissningsvis nåt "jämt" nummer typ 4096 eller liknande. (gissar att det är i dom trakterna) ..Det är iaf ett antal jag kommit upp i många gånger.

Jag "hittade" felet för läänge sedan, irriterade mej på det och gnällde om det i nåt R20-möte i fidonet, varvid en kille som jobabde på microsoft först inte trodde mej, men blev förvånad när han kunde konstatera att det faktiskt var en bugg som han dessutom kunde reproducera, sen la han in en buggrapport på det i deras system och skrev nåt i stil med "När dom ser den kommer den nog att vara fixad i nästa update", det var den inte.. och är inte fortfarande (i XP, har inte testat i nyare win).
Senast redigerad av Glenn 14 april 2014, 01:57:20, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

Ja det vore väldigt intressant att veta vad det står i Glenns eventlog.

Senaste roliga Linuxbuggarna jag stött på är att något gått sönder i gnome-fallback så att det inte längre fungerar med RDP (Unity har aldrig funkat ordentligt där). När jag kör XFCE4 istället då finns det en bugg i senaste Firefox som får hela Xfce att krascha och användaren att loggas ut. Gäller att man sparar allt viktigt :)

Nu är Ubuntu 13.10 något slags mellanversion och det finns andra browsers än Firefox så jag klagar inte utan väntar på 14.xx.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33796
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

Säg vad jag ska leta efter så kan jag kolla, fast det var ju några dagar sedan nu, vet inte vad loggpolicyn i win är.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

Event Viewer -> Windows Logs -> system

Högerklicka för att filtrera på t.ex. senaste 7 dagarna.

Vad jag vet loggas alla windows updates om du har all logging satt till defaut, felen loggas definitivt.
MiaM
Inlägg: 9968
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av MiaM »

När vi ändå pratar om Windowsuppdateringar och strul med .NET...

Är det nån mer än mig som råkat ut för att de automatiska uppdateringarna (och/eller installationen) av .NET via Windows Update för XP lägger kataloger med "krumelurnamn" (d.v.s. massor av till synes slumpvist valda bokstäver och siffror) i rooten på disken, och ifall man sen raderar en sån katalog (efter att ha tänkt att "det här ser ut som ett kvarglömt installationspaket, det kastar jag") så blir .net aldrig sig likt och varje uppdatering av .net fail'ar?


Nu tittade jag på burken jag kör på. Här verkar det inte ha med .net att göra, men jag har en "krumelurkatalog". I i386-mappen inne i katalogen ligger MSXPSDRV.INF med kommentaren "Microsoft system driver files for XPSDrv print drivers". Den ska ju defintivt inte ligga i roten. Jag törs dock inte göra något med katalogen, liknande raderingar på andra burkar har gett de där .NET-problemen.

Jag är inte helt säker men har en känsla av att detta uppstår på de burkar som "för snabbt" gått från det tillstånd min XP-installationsskiva lämnar en burk i, till det tillstånd första uppdateringsvändan ger. D.v.s. det har inträffat på burkar som installerats de senaste åren, men inte på burkar som installerats tidigare.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Buggen med att nätverksinterfacet lägger av när man lastar ner det verkar jag ju dessvärre heller inte vara ensamen om.. jag kan dessutom reproducera den lätt, bara att FTP'a eller SCP'a en fil till en lokal maskin på nätet hemma.. efter ett tag stannar bara trafiken och inga paket går fram
Det är nog snarare ett hårdvaruproblem du har, inget windowsproblem. Har själv aldrig sett det.

Att tillägga Microsoft levererar inga drivers och tillverkar inga heller, och installerar du WIN7 på en XP-laptop, det är att be om problem.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14176
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

MiaM skrev:När vi ändå pratar om Windowsuppdateringar och strul med .NET...

Är det nån mer än mig som råkat ut för att de automatiska uppdateringarna (och/eller installationen) av .NET via Windows Update för XP lägger kataloger med "krumelurnamn" (d.v.s. massor av till synes slumpvist valda bokstäver och siffror) i rooten på disken, och ifall man sen raderar en sån katalog (efter att ha tänkt att "det här ser ut som ett kvarglömt installationspaket, det kastar jag") så blir .net aldrig sig likt och varje uppdatering av .net fail'ar?
Det är installationsfiler och de brukar gå bra att ta bort efter att installationen körts klart och startat om (om den ber om det).

Nu är jag något slags magisk superexpert på Windows (och lämnade 13 år gamla XP när Vista kom för 6år sedan) så jag har sällan några problem med Windows men vill du lösa det enkelt så ladda ner en komplett installationsfil för senaste .net versionen, avinstallera alla befintliga versioner, starta om och installera den färska nedladdade enbart. Du behöver inte köra in de gamla versionerna som är "optional" i windows update.

Ett bra sätt att få problem med dotnet på XP var att ha ont om ledig plats på sin systemdisk (mindre än 1GB), ett enkelt sätt att lösa det brukade vara att kasta gamla backupfiler av windowsuppdateringar man ändå aldrig kommer att vilja rulla tillbaka.
Skriv svar