Windows 7 problem?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

swesysmgr skrev: "The driver simply does not work well. "

"EDIT: I just found this solution: turn flow control OFF and task offload back ON! Speed is back to normal and no dead connections while transfering large files."


Du kanske redan testat det?
Jag har inte hittat det specifika tipset innan, däremot känns det som jag fipplat fram och tillbaka med de flesta inställningarna :) ..Ska försöka testa med de specifika ändringarna i morron och se om det hjälper, det vore väldans trevligt isåfall, för felet stör mej ganska mycket då jag ofta vill föra över filer med SCP till/från windowsmaskinen när jag använder den.

Kul att microsoft i vanlig ordning själva ger det aboslut uslaste rådet man kan få i just den länken dock, och att det är en användare som lyckas blindtesta sej fram till lösningen som fungerar.. dessutom konstateras det ju att drivern är kass.


Ja, jag behöver väl inte nämna igen vad jag tycker om microsoft...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: Beträffande det där med drivrutiner WIN/Linux, tenderar Linuxdrivarna att inte utnyttja de mest avancerade funktionerna, vilket win-drivarna ofta gör.
Därav att eventuella problem enbart syns i WIn.
Vad baserar du det på ? egna fantasier eller har du fakta att backa upp det med ?
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

MiaM skrev:Det beror väl på vad man tillverkar? Jag tycker att man halvofta stöter på windowsdrivers som inte genomgått certifieringsjoxet...
Gammal Windows? Kravet på signerade drivrutiner i modernare x64 windows tycker jag har ryckt upp kvaliteten rejält. Som av en händelse blir det väldigt mycket mindre problem med Windows när man slutar använda instabila skräpdrivrutiner.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Nerre »

En ISO 9000-certifiering är ju bara ett papper på att man har ett fungerande kvalitetssystem. Det går att ha ett fungerande kvalitetssystem utan att vara certifierad mot ISO 9000.

Men ett fungerande kvalitetssystem betyder ju inte att produkterna är av "bra kvalitet". Det betyder bara att man har ett system för att se till att produkterna blir som man tänkt sig, och för att se till att eventuella fel inte upprepas.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14168
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av swesysmgr »

Glenn skrev:Testade du i XP eller nåt nyare ?
Nu har jag testat på XP i en virtuell maskin, inga problem.

Jag tar det som intäkt för att MS ryckt upp sin kvalitet väsentligt sedan W2K/XP tiden :)
MiaM
Inlägg: 9964
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av MiaM »

swesysmgr skrev:
MiaM skrev:Det beror väl på vad man tillverkar? Jag tycker att man halvofta stöter på windowsdrivers som inte genomgått certifieringsjoxet...
Gammal Windows?
Ja, 32-bit XP.
swesysmgr skrev:Kravet på signerade drivrutiner i modernare x64 windows tycker jag har ryckt upp kvaliteten rejält.
Har kvaliteten ökat om man tittar på det högsta segmentet av det äldre utbudet (för XP) vars storlek motsvarar nuvarande totala utbud (för Vista och nyare)?
swesysmgr skrev:Som av en händelse blir det väldigt mycket mindre problem med Windows när man slutar använda instabila skräpdrivrutiner.
Jag har inte sett någon direkt koppling mellan drivrutinernas stabilitet och att de är signerade. Kopplingen jag ser är väl snarast vilken kvantitet produkten har (, speciellt när det gäller konsumentprodukter).
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

swesysmgr skrev: "The driver simply does not work well. "

"EDIT: I just found this solution: turn flow control OFF and task offload back ON! Speed is back to normal and no dead connections while transfering large files."


Du kanske redan testat det?


..Jag uppdaterade aldrig detta (sorry! tänkte göra det..), men efter att ha följt rådet att stänga av flow control (MYCKET logiskt, inte.) så verkade det fungera, och har fungerat sen dess.. Yay! ..Tills idag, jag skulle föra över film till xboxen och exakt samma sak hände IGEN, all trafik på interfacet stannade.. suck.

Vet inte om microsoft "lagat" nåt som förstörde allt i nån uppdatering (IGEN...) eller om nåt annat har hänt, men nu är jag tillbaka till ruta noll igen, oavsett om jag flippar flowcontrol-switchen på/av eller ej.

lyckades provocera fram felet två gånger idag, och då ska man ju inse att gammelxboxen har ett 100mbit-interface, så det var ju max en tiondel av vad ethernetkretsen i datorn borde klara av.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Glenn skrev:
TomasL skrev: Beträffande det där med drivrutiner WIN/Linux, tenderar Linuxdrivarna att inte utnyttja de mest avancerade funktionerna, vilket win-drivarna ofta gör.
Därav att eventuella problem enbart syns i WIn.
Vad baserar du det på ? egna fantasier eller har du fakta att backa upp det med ?
Tja, eftersom de flesta drivrutinerna är reversade, baserade på en skelettkod från chipset tillverkaren, och eftersom det är korttillverkaren som väljer att implementera vilka funktioner chipsetet skall ha, och eftersom det inte finns några pengar att tjäna på Linux, så är det rätt själklart att det blir på det sättet.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

tomasl: ok, dina fantasier alltså, precis som jag trodde.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Har du varit inblandad i drivrutinutveckling under Linux?
Eller är det bara dina fantasier som spökar?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33766
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Glenn »

Nej, men jag känner folk som sysslar med det. ..Men jag kan ju ställa motfrågan, har du ?

Normalt sett så baserar man drivern på devinfo från chiptillverkaren, det kan ske på olika sätt men många släpper den fri efterssom deras affärside är att sälja hårdvara, inte att utveckla mjukvara.

Vill man att ens ethernetkrets (i detta fallet) ska monteras i nån form av serverhårdvara så måste den ha en väl fungerande linuxdriver, detta beror förstås på att företagen som tillverkar servrar mycket väl vet att en stor del av deras kunder kommer att kräva detta om dom ska köpa deras hårdvara, alltså händer det på ena elelr andra sättet.

Dina extremt taffliga bortförklaringar om windowsproblemet ovan tyder ju på att du har ungefär lika kass koll på hur det fungerar under skalet på windows också, eller ska vi säga innanför dörrarna på microsoft.

Ditt vanliga skitsnack om att det inte går att tjäna pengar på linux orkar jag inte ens kommentera efterssom du antingen bara trollar eller mer troligt, helt enkelt har så extremt kass koll på hur världen ser ut utanflör din egen lilla bubbla.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av TomasL »

Ja jag har faktiskt varit inblandad i driverutveckling för en 10 år sedan eller så.
Glenn, har nog bättre koll på omvärlden än du, vad det verkar.
Min lilla bubbla är sannolikt betydligt större än din.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av Nerre »

För 10 år sen är ju stenåldern om man tittar på mjukvarutuveckling.

Det stämmer dock att det är vissa tillverkare av hårdvara som inte släppar specarna gratis, men idag blir de problemen marginella eftersom de stora aktörerna (Red Hat och liknande) kan betala för specarna och sen släppa en Open Source drivrutin.

Det enda riktigt stora problemet idag är när det är hårdvara som behöver få sin inbyggda firmware från drivrutinen, och där är problemen inte tekniska utan licens-relaterade.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Windows 7 problem?

Inlägg av lillahuset »

Underhållamde tråd.

Att det inte går att tjäna pengar på Linux är en underbar missuppfattning.

Visst är det skönt att TomasL och hans likar har Windows att njuta av och att vi som inte trivs så bra i windowsträsket kan använda annat. Världen kanske är en vacker plats trots allt.
Skriv svar