LinuxCNC 2.5 och GladeVCP ger nya möjligheter

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

LinuxCNC 2.5 och GladeVCP ger nya möjligheter

Inlägg av labmaster »

Efter att ha fått till "Shaft center probe" som jag skrev om i min byggtråd bestämde jag mig för att prova LinuxCNC 2.5. Den är riktigt bra och jag har utvecklat en ny panel med GladeVCP som underlättar en hel del när det gäller probing och manuellt verktygsbyte.

När jag skall starta ett nytt fräsjobb börjar jag med att nolla referensverktyget mot arbetsstycket samt ställa in positionen för verktygsbyte och mätprob. När NC-programmet beordrar verktygsbyte med Tn M6 går maskinen till den inställda positionen för verktgsbyte varpå jag byter verktyget och klickar på Measure Tool Length. Maskinen går då till proben och mäter det nya verktyget i förhållande till referensverktyget och ställer in tooloffset. När jag sedan klickar på "Tool change compleat" så går maskinen vidare i NC-programmet med nya verktyget.

Innan jag implementerade detta var jag antingen tvungen att dela upp NC programmet i flera delar eller manuellt stoppa programcykeln och nolla mot nya verktyget mot arbetsstycket och starta om med kommandot "Run from here". Det slipper jag nu verktygsbyte mitt i programcykeln blir väldigt mycket smidigare.

Jag har planer på några fler paneler som exempelvs projektträd med grupperade NC-program. Jag har även funderat på att bygga en särskild panel för lite mera avancerad probing som vinkelmätning med mera.

Här är ett smakprov på min nya panel. Tanken är att så småingom fasa ut hela Axis-gränssnittet mot ett eget byggt på enbart GladeVCP.
manualtoolchange.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Wise
Inlägg: 426
Blev medlem: 17 maj 2005, 17:57:19
Ort: Hudiksvall
Kontakt:

Re: LinuxCNC 2.5 och GladeVCP ger nya möjligheter

Inlägg av Wise »

Högintressant!

Har stört mig en tid på att behöva dela upp fräsningarna i olika filer för olika verktyg nu (pga fixa rätt offset). Det här verkar perfekt. Har precis börjat läsa in mig på gladeVCP, men mycket att ta in. Har du lust att dela med dig av din config och kod?

Mvh
henrik
Skriv svar