Program för att hålla ordning på alla prylar

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Robex

Program för att hålla ordning på alla prylar

Inlägg av Robex »

Hej,

Jag har samlat på mig en del saker nu (det kan väl aldrig bli för mycket...) och undrar om någon vet något/några program som jag kan använda för att få lite ordning?

Jag har kollat ett par trådar som behandlar hur man bygger databaser i Open Office Base och SQL, har testat lite i Libre Office Base (samma som Open Office), men det känns inte som om jag kommer någon stans. Jag har sökt en del på google, men inte hittat något, så jag tänkte fråga er istället, jag är säker på att det finns en hel del folk här som använder sådana program. Jag kör till största del OSX, men tipsa gärna om program till andra operativsystem också, man kan ju alltid virtualisera.

Jag är ute efter ett program med följande egenskaper:

Inventeringslista/Komponentdatabas - S/N, Antal, Placering mm.
Reservdelar - Komponenter ska kunna läggas som reservdelar under andra komponenter
Projekt - komponenter ska kunna flyttas till projekt och därifrån kunna skriva ut BOMar
Sökbart - Jag ska kunna söka efter komponenter baserat på egenskaper (längd, färg, placering etc.)

Jag vet att det finns professionella program för detta, men det här ska användas av mig som privatperson och därför får det inte vara allt för dyrt (Max 1000kr?) eller gratis.

//Robex
bos
Kontakt:

Re: Program för att hålla ordning på alla prylar

Inlägg av bos »

För några år sen började jag bygga på en komponentdatabas men det rann tyvärr ut i sanden. ElectricMan tog över idén och började på http://ecdb.net som du kan kika på.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Komponenter är rätt pilligt, men större saker som ligger förvarat borde kunna systematiseras. Modell streckkod, QR etc.. samt SQL databas.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jajjemän. Låter som ecDB är nåt för dig. :)

Förhoppningsvis blir vi "klara" snart. Du kan ju läsa mer i tråden:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =3&t=51059
Användarvisningsbild
polmanswe

Inlägg av polmanswe »

Pröva winbas. Gratis för en användare och är ett fullvärdigt lager, projekt samt bokföringsprogram.
Robex

Inlägg av Robex »

Tack för svaren, ska ta och testa lite och återkommer sedan med synpunkter!

Använder själv TM Master V2 i jobbet.

//Robex
Skriv svar