Svenska ElektronikForumet
http://elektronikforumet.com/forum/

Autodesk Inventor tips-tråd
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=51150

Författare:  Thorped [ 19.20 2011-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Autodesk Inventor tips-tråd

Hejhopp!

Tycker det är på tiden att det öppnas en Autodesk Inventor-tråd. Jag vet många här på forumet som använder det så här kan man ställa frågor om Inventor och förhoppningsvis få bra svar!
______________________________________________

Själv undrar jag hur man får Isometric View (F6) att stanna i samma synvinkel varje gång det öppnas en ny fil? nu vrids den 90grader för varje ny fil som öppnas. Hur man roterar ett 3D objekt har jag inte heller lyckats klura ut men det löser jag nog...

Författare:  Cano [ 21.32 2011-05-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag är inte riktigt med på hur du menar "rotera ett 3d objekt".
Jag föreställer mig att du ska rotera en part(*.ipt) i en assembly(*.iam)? Isåfall är det bara att trycka på "g" tangenten.

Författare:  TomasL [ 12.03 2011-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Om du hogerklickar pa ikonen som visar vilken projektion du har, sa kan du stalla default view, och vilket som ar front, back osv.

Författare:  Thorped [ 12.48 2011-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag tror jag har gjort fel från första början, antar nämligen att ni proffs arbetar i assembly från början, jag har alltid trott att man var tvungen att göra en part i .ipt innan man börja i assembly men så är väl inte fallet? Det löser nämligen den första frågan då Isometric View alltid är den samma i assembly.

Jag får ändå inte objektet att rotera men jag har aldrig använt mig av "g" förut så jag kanske gör nått fel, mer exakt hur gör du när du roterar i assembly?

PS jag är rätt dålig på engelska så jag har fått testa mig fram för att lära mig inventor någorlunda. DS

Författare:  Thorped [ 13.34 2011-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

När jag öppnar en ny "Standard(mm).iam" och sedan väljer "Create Component" så ändras enheten till inch vilken ställer till det en del. :doh:

En till sak som jag gärna skulle vilja ha bukt med är zoomning via skrollern på musen, i autocad och inventor är denna funktion precis tvärt om, alltså zoomar man in i inventor är det ut i autocad, man blir heltokig om man parallellkör programmen.

Det här börjar urarta till "Thorpeds frågelåda om Inventor" :lol:

Författare:  Cano [ 21.27 2011-05-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Håller med om att skrollhjulet ställer till det lite när man parllellkör men jag använder mest Inventor och tycker det känns rätt. Förut var det tvärtom, när jag var vanare med AutoCAD.
Visst kan man börja med en tom assembly men jag har aldrig gjort det då jag tycker det är att börja i fel ände.
Jag är fortfarande inte säker på hur du vill rotera. Om du ska rotera allt i rymden så finns flera "free orbit" knappar och det värdelösa hjulet (min mening), själv håller jag in "F4" när jag ska rotera.
När man vill rotera en part i en assembly i förhållande till andra parter (eller en som är "grounded") så kan man använda "g".

Författare:  TomasL [ 22.50 2011-05-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

"g" dvs "rotate" tycker jag personligen är fullständigt oanvändbart.

Använder "grip snap" och roterar kring vald axel, med tangentbordsinmatning av vinken. (I en assembly).
Om man joobbar mycket med Inventor (och annan cad för den delen), är en 3D-Connexion oumbärlig http://www.3dconnexion.com/.

Författare:  Thorped [ 23.51 2011-05-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Cano skrev:
Jag är fortfarande inte säker på hur du vill rotera. Om du ska rotera allt i rymden så finns flera "free orbit" knappar och det värdelösa hjulet (min mening), själv håller jag in "F4" när jag ska rotera.
När man vill rotera en part i en assembly i förhållande till andra parter (eller en som är "grounded") så kan man använda "g".

Jag saknar helt enkelt cad-språket...
Jag ska paint:a ihop en bildserie som kanske kan göra saken lättare att förstå... Antar att det är "g" jag ska använda men jag förstår inte varför man inte kan göra det direkt i part.ipt, nåja jag har ju inte ens kommit på hur man använder "g" i assembly, det kommer ju bara upp en pil med ett +tecken bredvid sig och när man har markerat objektet som man vill vrida händer inte ett skvatt, man vill ju gärna se nån ruta med hur många grader man vill vrida eller nått men inget sånt kommer upp. :humm:

Edit: Har inte kvar bilden så kan inte ladda upp den igen.

Författare:  Cano [ 06.33 2011-05-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag är själv inget proffs på Inventor.
Nu förstår tillochmed jag hur du menar. Jag har inget svar på hur du vrider koordinat systemet, det har jag aldrig behövt göra.
En liten motfråga: Varför vill du göra det?

TomasL> Jag ska nog prata med min chef angående en "3d mus" men högre prioriterat är ny vanlig mus (sitter med en sunkig Dell mus med två knappar) och en nyare dator. Iofs tror jag inte att det är någon mening med en nyare dator då vi är låsta till WinXP

Författare:  TomasL [ 07.39 2011-05-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

En ipt kan du inte vrida, däremot kan du definiera vad som är Up/down/front/back, genom att högerklicka på "Vy-Ikonen" dvs den som du kan vrida hela ritningen med, (uppe till höger i hörnet)

Författare:  labmaster [ 08.15 2011-05-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag hänger inte riktigt med i texten men bilden säger mig att han vill rotera objektet, inte vyn eller koordinatsystemet.

Normalt när man roterar ett objekt skall man ange en referenspunkt och en axel som man skall rotera runt. Jag har ingen erfarenhet av Autodesk Inventor så jag kan inte hjälpa till i detalj men kanske att detta ändå kan vara ett lite steg framåt mot lösningen på problemet.

Författare:  TomasL [ 08.30 2011-05-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Som jag skrev, det går inte att rotera i en ipt, eftersom det inte finns nått behov.
Man kan som jag skrev definiera Up/Down/Front/Back, vilket i princip gör samma sak.

I en iam, kan man däremot rotera en ipt utan problem, antingen med "G" "Rotate", eller med, vilket jag tycker är bättre med "Grip Snap", där man till skillnad från "Rotate" kan rotera i alla tre dimensioner och använda tangentbordet för vinkelinmatning.

Författare:  mrfrenzy [ 08.46 2011-05-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

SpaceNavigator är helt ovärderlig om man arbetar mer än en halvtimme om dagen med 3d-cad.

Författare:  labmaster [ 09.04 2011-05-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Thorped, här är min tolkning av lösningen baserat på vad som framkommit i denna tråd. Du skall rita ett objekt (ipt) som exempelvis kan vara en modell av ett kullager samt ett annat objekt som kan vara en axel.

Dessa två objekt skall du lägga in i en assembly (iam), då kan du rotera kullagret med g eller grid snap och trä det på axeln.

Berätta om du lyckas med ledning av detta.

Författare:  Cano [ 11.41 2011-05-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ska man "trä på ett lager på en axel" så mate'ar man dom med constrains.

Författare:  Thorped [ 21.49 2011-05-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

labmaster skrev:
Jag hänger inte riktigt med i texten men bilden säger mig att han vill rotera objektet, inte vyn eller koordinatsystemet.

Normalt när man roterar ett objekt skall man ange en referenspunkt och en axel som man skall rotera runt.
Spelar ingen roll om man vrider koordinatsystemet eller objektet, bara man inte vrider båda två.
Ja normalt ja, men inventor är inte normalt... referenspunktsrotering används bara i "Sketch"

TomasL skrev:
Som jag skrev, det går inte att rotera i en ipt, eftersom det inte finns nått behov.
Man kan som jag skrev definiera Up/Down/Front/Back, vilket i princip gör samma sak.

I en iam, kan man däremot rotera en ipt utan problem, antingen med "G" "Rotate", eller med, vilket jag tycker är bättre med "Grip Snap", där man till skillnad från "Rotate" kan rotera i alla tre dimensioner och använda tangentbordet för vinkelinmatning.
Jag är ok med att det inte går att rotera i ipt och jag är medveten om "Look At"-funktionen (Page Up).
Men att det skulle vara enkelt att använda "Rotate Component"("G") har jag inte kommit fram till. Jag vet fortfarande inte hur jag ska använda funktionen! Jag klickar på "G" på tangentbordet och försöker markera objektet men det går liksom inte... Det finns inte heller någon bra förklaring under "Hjälp" över hur man ska använda det.

labmaster skrev:
Thorped, här är min tolkning av lösningen baserat på vad som framkommit i denna tråd. Du skall rita ett objekt (ipt) som exempelvis kan vara en modell av ett kullager samt ett annat objekt som kan vara en axel.

Dessa två objekt skall du lägga in i en assembly (iam), då kan du rotera kullagret med g eller grid snap och trä det på axeln.

Berätta om du lyckas med ledning av detta.
Ja precis men det löser man i constrains som Cano sa ovan. På tal om constrains så såg jag att man kunde göra nått med vinkeln där men det kanske bara är om man sammanfogar två eller flera objekt, iofs är det ju bara då man behöver vrida saker och ting :humm: jag får kolla på det men som sagt jag får inte "G" att funka!

Författare:  Thorped [ 22.07 2011-05-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ser man på, kan det vart så enkelt att man var tvungen att ha minst 2 objekt i assembly för att det skulle gå att vrida ett av dom? Nu funka det iaf! Men jag hade faktiskt velat kunna vrida exakt 90grader t ex, nu får jag vrida på måfå...

Författare:  TomasL [ 22.10 2011-05-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Använd GRIP-SNAP, då kan du rotera med valfri exakt vinkel utmed valfri axel/objekt osv.

Författare:  Thorped [ 23.20 2011-05-24 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

TomasL skrev:
Använd GRIP-SNAP, då kan du rotera med valfri exakt vinkel utmed valfri axel/objekt osv.
Är hemskt ledsen Tomas men grip-snap har jag inte använt på åratal, minns knappt vad det är och jag har verkligen inte använt det i inventor, tror jag :? Det känns som en kurs i inventor inte skulle sitta fel...
Kan du inte säga kommandot för att komma till snap saken? :roll:

Mvh Thorped

Författare:  TomasL [ 06.28 2011-05-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Väldigt enkelt, markera "parten", högerklicka välj "Component->grip Snap", välj "Geometri", Välj "Rotera runt denna linje"
Då kan du rotera med musen eller knappa in en vinkel.
"Parten" roteras då med geometrin som rotationsaxel.
Geometrin kan vara på "parten" du roterar eller på en annan part

För övrigt se Hjälpen

Citera:
In this procedure, you move or rotate a component using reference geometry.

On the ribbon, click Assemble tabPosition panelGrip Snap .
In the graphics area, click an edge on an assembly component, which selects it as the basis of the translation or rotation.
The move options bar is displayed representing the possible manipulations for your selection. Pass the cursor over the icons to see descriptive tooltips for them.

On the move options bar, click Move along ray using reference geometry, or Rotate about line using reference geometry.
The Heads Up Display (HUD) cues you for the next action, and reports the available degrees of freedom for the selected line.

Select two points to define the offset for the transition or the angle for the rotation.
The geometry involved is displayed in green as transient constraints are generated between the referenced geometry.

Click to complete the translation or rotation.

Författare:  Thorped [ 13.47 2011-05-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag markerar "parten" högerklickar och väljer "component" men sedan finns inte alternativet "grip snap" de alternativ som finns är: Move, Rotate Component, Pattern, Mirror, Copy, Replace, Replace All, Replace from Content Center och slutligen Demote.

Vad heter det hjälpavsnittet du visa mig där?
Har "3D Orthogonal Route tool" nått med saken att göra?

Edit: Jag lyckades rotera "parten" en specifik vinkel nu, dock inte i *.iam utan i *.ipt
Så här gjorde jag: Markerade en sida på objektet, klickade på den gröna cirkel som kom upp i mitten av det markerade området, vänsterklickade på den gröna pil som kom upp i objektet, valde sedan "Commit and Move" som i sin tur visade sig heta "3D Move / Rotate", där efter kan man välja vilken axel man vill rotera eller vilken sida man vill flytta, bara att skriva in antal grader eller mm. Hittar dock inte samma funktion i assembly. :( Fast när jag vrider "parten" i ipt virds den även i assembly, problemet kanske då är löst trots allt.

Författare:  TomasL [ 14.47 2011-05-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Avsnittet heter "Grip-Snap"

Vilken version har du?

Författare:  Thorped [ 17.58 2011-05-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

TomasL skrev:
Avsnittet heter "Grip-Snap"

Vilken version har du?

Autodesk Inventor Professional 2008

Författare:  TomasL [ 18.08 2011-05-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ok, min version är lite nyare, så det kan skilja, kör 2k11 fn, har inte hunnit lägga på 2k12 än.

Författare:  Gorgus [ 08.01 2011-05-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag håller på att prova Inventor 2012 för första gången och försöker skapa en liten skruv, men när jag ska försöka göra mejselspåret så går jag bet.

Jag tycker att det borde räcka med att göra en exttrude på "spåret" och sen en "combine" för att få själva spåret i skallen, men det går inte.

Hur ska jag bära mig åt?

Bilaga:
skruv.jpg

Författare:  TomasL [ 09.31 2011-05-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

det skall väl gå, hur gör du?

Författare:  Gorgus [ 13.13 2011-05-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Äsch, vad dumt av mig. Det gick ju att göra spåret direkt med "extrude" om man bara satte "profile" till "cut" istället för "join" och såg till att riktningen på "extude" gick åt rätt håll...

Klantigt av mig, men nu är det löst.

Bilaga:
skruv2.jpg

Författare:  labmaster [ 13.46 2011-05-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Gängorna på din skruv ser intressant ut. Det är första gången jag ser en skruv som har runda toppar på gängorna. Hur skall den tillverkas?

Om du behöver CAD-filer för skruvar så finns det sådana på http://www.solidcomponents.com under fästelement. Det finns en massa olika CAD-format att välja på så slipper du sitta och rita skruvar och muttrar.

Författare:  Cano [ 14.13 2011-05-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det finns en hel del komponenter i Content Center.

Författare:  Gorgus [ 18.19 2011-05-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det där är Inventors standardsätt att visa gängor så t.o.m. skruvar från biblioteken ser ut så.
Att jag gjorde en skruv själv var mest för övning eftersom det redan finns skruvar i Inventor.

Förutom Content Center och Solidcomponents så hittade jag även lite på: First CAD Library samt iParts

Författare:  Thorped [ 13.11 2011-05-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Roligt att andra än jag använder tråden :eh:

Författare:  Thorped [ 16.28 2011-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tja undrar varför jag inte kan markera området innanför den gröna ramen? däremot vill den gärna markera innanför det brungröna...
Bild

Författare:  TomasL [ 17.07 2011-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Vad försöker du göra, och hur?

Författare:  Thorped [ 19.54 2011-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag försöker extrude:a allt utom det innanför det brungröna men det är bara det jag kan extrude:a :humm:

Bilden ska föreställa en gokartram i kevlar sett uppifrån, den ska ha 5mm tjocka väggar och vara ca 30mm tjock, alltså ihålig. Ända sättet jag vet att göra detta på är att extrude:a upp den 5mm, offset:a in den 5mm, extrude:a upp 20mm och kopiera undersidan som lock... men det partiet jag vill markera och extrude:a vill inte... :(

Författare:  TomasL [ 19.55 2011-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur har du gjort formen?

Författare:  Thorped [ 20.00 2011-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Har hittat felet. autoCAD-filen som jag kopierade var inte hel i ytterskalet.

Men jag vill gärna veta hur man gör hålprofiler på nått enkelt sätt...

Författare:  Thorped [ 20.16 2011-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Formen har jag gjort i AutoCAD, eller ja, jag kalkerade av en "vanlig" gokartram och gjorde vissa förstärkningar. Sedan mätte jag upp den och multiplicerade alla mått med 10 för att få det i 1:1, sen var det bara att skriva in alla mått.

Författare:  TomasL [ 21.23 2011-06-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

I importdialogen för dwg/dxf-filer i sketch-editorn väljer du "Constrain Endpoints" för att få hel "loop".

Beträffande profiler, beror det på vilken typ av profil du vill göra, är den enkel så gör en sketch med profilen (är det linjer och bågar, så får du stänga loopen först) sedan är det bara att extrudera den, typ.

Författare:  Thorped [ 13.14 2011-08-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tja! När jag ska kopiera en ritning från AutoCAD till Inventor så tror Inventor att ritningen är ritad i tum x 10 även om jag har ställt in allt på millimeter både i AutoCAD och Inventor. Alltså: Jag har ritat upp en profil i AutoCAD och ska sedan kopiera den till Inventor för att kunna "extrude:a" den, AutoCAD-ritningen är 60mm bred och 120mm hög men i Inventor blir den 1524mm bred och 3048mm hög, hur gör jag för att åtgärda detta?

Författare:  TomasL [ 14.44 2011-08-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det finns väl dels inställningar i importdialogen och dels i Inventors template.
Har inte haft det problemet, så jag vet inte riktigt vad det beror på.

Har du en riktigt licensierad Inventor, kan du alltid ställa frågan i Inventors supportforum

Författare:  Klas-Kenny [ 00.14 2011-08-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Skulle behöva lite hjälp här!

Om jag först ritar en cirkel i 2D, och extrude'ar den till en axel, om jag då vill göra ett hål i denne, hur?
Lyckas endast göra på den plana sidan.

Författare:  TomasL [ 00.36 2011-08-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

En ny skiss.

Författare:  Klas-Kenny [ 00.36 2011-08-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jo, men jag får ju inte upp en skiss på det "rundade" planet.


Edit: Kom på lösningen, att göra ett nytt "workplane".

Författare:  Cano [ 00.13 2011-08-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag brukar... för att slippa göra en massa workplane, skapa en ny skiss mot YZ/XZ/XY planet beroende på vilket håll jag vill göra hålet åt.

Författare:  Klas-Kenny [ 18.06 2011-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

När jag "assemblar", hur vrider man på en rund del?

Jag har några distanser som har en radie på ena sidan, men de hamnar på fel håll, skulle roteras 90 grader så att axeln som ska ligga emot distansen ligger nere i radien (axeln ska alltså ligga horisontellt).

Såhär ser det ut:
Bilaga:
ritarit.JPG

Har placerat distanserna med constraint --> insert, vilket fungerar bra, förutom just detta.

Finns ju en funktion så att det går rotera på frihand, men då jag vill rotera exakt 90 grader fungerar den halvbra..


Edit: Och nu blev det en till situation då jag behöver vrida så.
Axeln som ska ligga emot distanserna har hål igenom halva sig, dock har det hålet hamnat på fel håll så axeln måste roteras 180 grader.

Författare:  TomasL [ 19.09 2011-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Grip Snap för att kunna rotera pryttlar med precision, du bör nog ha en feature som referens/axel dock.

Författare:  Klas-Kenny [ 20.03 2011-08-29 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Aha, där var en liten funktion jag missat!

Författare:  Klas-Kenny [ 20.25 2011-09-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag ritar upp min fräs i Inventor, och skulle då gärna få någon faktisk nytta utav att ha ritningar med mått etc. och tänkte därför att det vore super att skriva ut i skala 1:1 och tejpa på MDF-skivorna så att det bara är att såga/fräsa/borra direkt efter mallen och inte behöva mäta någonting.

Dock har jag ett litet problem, jag har ingen så stor skrivare, bara en vanlig A4, och där är det inte många av bitarna som får plats.
Så nu undrar jag då, finns det något sätt att dela upp bilden så att tex. en A1-ritning skrivs ut på flera A4-papper istället?

Författare:  TomasL [ 20.27 2011-09-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Skriv till fil, och skicka den till närmaste Arkitektkopia, så löser de det åt dig.

Författare:  Klas-Kenny [ 22.52 2011-09-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Har programmet en inbyggd funktion för det? 8)

Författare:  TomasL [ 11.10 2011-09-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Du kan alltid plotta till en fil., bara att sätta upp en plotter för det.

Författare:  Thorped [ 16.31 2011-09-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tja jag har precis installerat Inventor 2012 så jag försöker gå igenom alla videoklippen på deras hemsida. Nåväl 01:37 in i denna video gör han en båge från en line utan att klicka på något vad jag ser, Vet någon hur han gör den där förbaskade bågen? hittar inte det kommandot...

Författare:  TomasL [ 16.43 2011-09-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ritar med musknappen (vänster) nedtryckt

Författare:  Cano [ 20.38 2011-09-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Precis som Tomas skriver.
Där man avslutar en linje klickar man, håller in och drar ut en båge.

Författare:  TomasL [ 18.21 2011-09-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Nu är det min tur med en "idiotisk" fråga.

Jag importerar från EDA-Systemet en 3-D Kortstack med diverse komponenter, så vill jag göra en frontpanel, med diverse hål för LED osv, hur får jag Inventor att begripa att LEDarna och brytarna som sticker igenom frontpanelen skall vara hål. (utan att behöva rita dem).

Författare:  Cano [ 19.56 2011-09-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag har tyvärr inget svar på din fråga, men jag har flera gånger märkt att det tar mindre tid att rita om detaljer än att jobba med importfiler.

Författare:  TomasL [ 20.28 2011-09-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

I detta fallet är importen nödvändig, då korten ifråga specar den fysiska konstruktionen sas.

Det skall på nåt sätt gå att få typ hål och liknande från en ipart att bli kopierade till en annan ipart.

Författare:  Cano [ 23.29 2011-10-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag har svårt att föreställa mig hur du menar.
Men om man har två stycken iParts som man mate'ar i en assemble varpå man dubbelklickar på den man vill redigera, så kan man nu göra en ny sketch och välja geometri från den andra iPart'en.
Men det var kanske inte så du menade. :)

Författare:  TomasL [ 23.52 2011-10-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Luddigt, om jag säger så här.
Du har två plåtar (iParts) som du skall nita ihop, du plockar in en nit från ContenCenter, och placerar dem på de ställen du vill, hur får man hålen i plåtarna utan att behöva gå omvägen via ett par sketcher osv

Författare:  Cano [ 09.20 2011-10-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ah. Det är inget jag gjort någon gång.
Det kanske går att i en assemble gå på Design fliken och använda sig av Bolted Connection. Gissar bara.

Författare:  TomasL [ 09.55 2011-10-02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jo, men "bolted Connection" är just skruvad.
Det skall gå att få hål per automatik i en ipart, baserad på egenskaper hos en annan.

Författare:  Klas-Kenny [ 20.08 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Om man i 2D-sketchen ritat upp hörna på en bit som skall vara symmetrisk, finns det något enkelt sätt att spegla denna hörna, eller fjärdedel om man så vill, ut i de andra fyra hörnorna?

Här har jag alltså ritat upp en hörna:
Bilaga:
ritning.JPG


Kan jag få de tre andra hörnorna att bli likadana utan att behöva rita om alla en och en?

Författare:  tecno [ 20.11 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Finns inte MIRROR kommandot?

Författare:  Klas-Kenny [ 20.17 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Kikade runt lite och jovisst fanns det. Tack så mycket :)

Författare:  Cano [ 20.30 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jodå, det finns.
Så här skulle jag fortsätta din skiss:
1. Definiera Projekt geometri. -> Klicka på "Project Geometry" ->klicka på de arbetsplan du vill att skissen ska ligga i (t.ex. "YZ Plane och XZ Plane som ligger i mappen "Origin").
2. Nu har du fått fram fyra kvadranter (X,Y axlarna är synliga på skissen). Trimma (X snabbtangent) bort allt som inte ligger i 1:a kvadranten.
3. Klicka på "Mirror" knappen.
4. När "Select" är aktiverat väljer du allt du vill spegla.
5. Klicka på "Mirror line" (i det lilla fönstret som öppnades när du klickade på knappen "Mirror").
6. Klicka på den axeln du vill spegla över (X,Y).
7. Klicka "Apply". Sen "Done".

8. Om du vill ha 4st likadana hörn, gör om proceduren men spegla över den andra axeln.

Klart! :)

EDIT: Svarade lite sent, men det kanske är någon annan som också vill veta hur man gör.

Författare:  Klas-Kenny [ 20.48 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det gick finfint att spegla.

Dock dröjde det inte länge innan ett problem dök upp :doh:

När jag skulle extrudera biten ser programmet inte hela som en bit utan linjerna har delat upp sig..
Bilaga:
ritning.JPG


Hur kan det komma sig att det blivit så just på de där nere?
De där uppe fungerar ju fint, trots att jag speglat det så att de borde vara exakt samma :humm:

Författare:  Cano [ 20.58 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Var "Sketch"en "Fully Constrained" innan du avslutade den?

Författare:  Klas-Kenny [ 21.19 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Eeh, hur ser man det? :oops:


Edit: Gav f*n i det och extruderade en fjärdedel och speglade den efter det istället, fungerade fint :D

Vill dock ändå ha en lösning ifall jag råkar ut för det fler gånger.

Författare:  Cano [ 22.42 2011-12-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det ser du nästan längst till höger, längst ner i program fönstret.
Är den inte "Fully constraint" så kan det stå t.ex. "4 dimensions needed". Eller hur många mått eller hur många begränsningar som saknas.

Författare:  Thorped [ 17.33 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur exporterar man en bild av sitt objekt utan att behöva använda "print screen" eller göra om det till pdf? Använder 12an.

Författare:  Cano [ 18.07 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det är bara att klicka på ikonen som är längst upp i vänstra hörnet, sen export, sen välja hur du ska exportera.

Författare:  Thorped [ 22.11 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tack! Först läste jag "längst ner i vänstra hörnet" och det tog mig tills nu att förstå hur dum jag är :lol:

Har ett annat problem. Den översta raden (vad den nu kallas) är ju genomskinlig med vita ikoner, har man då vit bakgrund är det omöjligt att se vad som finns där. Kan man på något vis ändra färgen då den eller helst göra den ogenomskinlig?
Bild

Författare:  Klas-Kenny [ 22.22 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Spännande, sådär är det inte för mig.. :humm:
Bilaga:
Skärmklipp.JPG

Författare:  Cano [ 22.30 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag vet inte om det går att ändra i Inventor, tror det är en Windows grej?
I så fall tror jag det går att ändra om man högerklickar på skrivbordet och väljer "Anpassa".

Författare:  Thorped [ 22.39 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Sant. Fick klicka ur "genomskinlig" och ändra färgen till svart. Skumt att inte Adesk har tänkt på att det kan uppstå.

Författare:  Klas-Kenny [ 22.41 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Så ska det inte vara...

Jag har genomskinlighet på, inga problem. Till och med blå bakgrund (Standardbakgrunden för Windows 7).

Författare:  Cano [ 22.47 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Går det inte att ändra hur mycket transparent den där listen ska vara?

Författare:  Klas-Kenny [ 22.50 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

För mig så spelar det ingen roll alls, den listen har inte med Windows-inställningarna att göra. Den är som på min bild, grå, oavsett inställningarna i Aero. Kan sätta 100 % transparens, den är fortfarande lika grå och fin. I mitten dock, syns inställningarna gjorda i Windows, mellan de grå bitarna där det inte är några knappar/ikoner (syns längst till höger på min bild). :)

Författare:  Thorped [ 23.41 2011-12-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag fick den grå när jag flyttade på den till ett ställe där jag inte ville ha den. Sen kunde jag dock inte flytta tillbaka den :?

Författare:  Thorped [ 00.39 2011-12-22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Om man har råkat öppna en ".iam(inch)" kan man ändra den till "(mm)" på något vis utan att förstöra innehållet?

Författare:  Thorped [ 17.45 2012-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Personligen tycker jag det räcker med en koordinatikon men programmet envisas med att ha två. Hur stänger jag av den som är mitt på skärmen?
Bild

Författare:  Cano [ 19.32 2012-06-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

#Gå in på fliken "Tools".
#Klicka på "Application Options"
#Välj fliken "Sketch".
#Avmarkera "Coordinate system indicator".
#Klicka "Apply".

Författare:  Thorped [ 19.25 2012-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tack Cano!

Nu till en annan sak, kan man få olika färg/material på samma Part? I mitt fall rör det sig om att Parten ska vara blå och alla Edges polerad aluminium, men det får jag inte till.

Författare:  SeniorLemuren [ 20.27 2012-06-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Högerklicka på den yta du vill sätta Face Color Style på och öppna Properties. Välj colorstyle i listan.

Författare:  Thorped [ 14.48 2012-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag ska skicka en DXF-fil men jag får inte till alls. Hur sparar man som DXF, hittar inte det någon stans...

...Hmm är nått på spåret här, går det inte att spara en Part som DXF? Men hur gör jag då för att spara den som DXF?

Författare:  TomasL [ 14.52 2012-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

En 3d går inte att spara som DXF, du får först göra en idw av den, alternativt om det är plåt, göra en utbredning.

Författare:  Thorped [ 17.06 2012-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Måste man spara den som *.idw innan man kan göra en dxf av skiten? Arbetar i en idw-fil nu, men jag kan inte spara den som dxf den normala vägen iaf, Via "Application Menu" --> "Export".

Författare:  TomasL [ 17.09 2012-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

DXF är ett 2-d format, följaktligen kan du inte spara en 3-d modell.
Den måste göras om till en 2-d modell först.

Författare:  Klas-Kenny [ 17.09 2012-06-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Du måste gå till Save As -> Save Copy As, då kan du välja DXF och en hel massa annat.
När du jobbar med IDW alltså.

Författare:  Thorped [ 13.43 2012-07-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur gör man runda rör böjda i en "Part"? Kommandot "Bend" funkar ju bara när man har en yta att böja efter. Kanske funkar att göra en "Sweep", men det verkar vara en omväg.

Författare:  Krille Krokodil [ 14.36 2012-07-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tvärtom så är väl en sweep efter centrumkurva det enklaste sättet att dra rör.

Författare:  Thorped [ 14.43 2012-07-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ok. Tänkte att det kanske fanns något sätt att göra ett rakt rör och böja det efter ett plan, men det kanske är mer komplicerat än att göra en sweep...

Författare:  Thorped [ 19.46 2012-07-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Nu till nått helt annat... Jag behöver göra en solid osynlig på ena sidan av ett plan men det vill sig inte riktigt, någon som vet hur man gör?

Jag ska göra två gängade hål på den gulmarkerade ytan men jag ser ju ingenting, visserligen kan man ställa in "Visual Style" till något mer genomskinligt men det löser inte riktigt problemet.
Bild

Författare:  Cano [ 01.27 2012-08-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Prova att trycka "F7" tangenten, är inte helt säker på att det är det du menar men det döljer allt över "sketch planet".

Författare:  Thorped [ 09.49 2012-08-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

:D Tack så mycket, funkade prima!

Författare:  Thorped [ 11.39 2012-08-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Varför kan man inte Extruda en Sketch med mer än en Cricular Pattern!? Finner detta oerhört jobbit/störande att kringgå i mitt fall. :wall:

Ta själv en titt på problemet: BromsNav.ipt

Författare:  tecno [ 11.45 2012-08-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Rätta till felen så funkar det nog, du har OPEN LOOP's

Författare:  Thorped [ 12.24 2012-08-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ja jag ser det, varför ordnar inte Inventor upp detta själv kan man fråga sig... Linjen är ju sluten men saknar punkt. :humm: Vet inte riktigt hur jag ska lösa det utan att ta bort den senaste Circular Pattern och göra varje del för hand, men ni som är pro på området kanske har en annan lösning?

Edit: ...Eller ja det går ju givetvis inte att ta bort en Circular Pattern på vanligt sätt, "markera + Delete"(!?!?!?!), så jag får väl radera filen och börja om på nytt.

Författare:  Cano [ 21.11 2012-08-25 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag brukar rita i de stegen detaljen är tänkt att tillverkas då minskar även risken att man ritar något som är svårt/omöjligt att bearbeta.
I ditt fall skulle jag börja rita upp en cylinder där jag sedan extruderar bort material. Jag brukar hålla mig borta från att göra olika patterns i sketch-läge.
Jag brukar göra nästan alla patterns i model-läget.

Författare:  Thorped [ 09.56 2012-08-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

I detta fall är bearbetningen vattenskärning, men jag ska definitivt tänka på de du säger, att jobba med Pattern i modell-läge är jäkligt mycket bättre för då kan man gå tillbaka och ända om det blir fel vilket Sketch-läget inte riktigt erbjuder, tyvärr.

När man som jag, började "karriären" i AutoCAD, så känns det naturligt att göra så mycket som möjligt i Sketch-läget, men det får man väl snällt vänja sig av vid.

Edit: Funkade prima Cano, tack för det tipset underlättade en del!

Författare:  Krille Krokodil [ 13.31 2012-08-26 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Att bygga upp constrains-baserade modeller som lätt går att ändra är ett hantverk som man bara kan lära sig genom att rita en massa själv och göra misstagen + att snappa upp små tips och tricks från mer erfarna CAD:are. Ritar jag större modeller försöker jag göra varje operation så liten och enkel som möjlig och är också noga med att sätta namn på saker i trädet, för redan dagen efter har man inte en susning om vad Sketch.12, Point.26 och Line.58 har för funktion, lite lättare om de heter saker som splineskontur, centrumpunkt och sveplinje etc.

Rätt många modeller genom åren man har konstruerat så dåligt att enklaste sättet att ändra i dem var kasta allt och börja om från grunden...

Författare:  Thorped [ 15.50 2012-10-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur beter man sig om man vill Notcha ett rör mot en solid eller dylikt?

I mitt test exempel vill ja att P1 ska Notchas mot P2, jag vet att man kan använda Delete face i Part-mode för att "ersätta" Notch men det kommandot finns ju inte i Assembly, dessutom är nog inte det rätt väl att gå, hur tycker ni att jag ska göra?
Bild

Författare:  Cano [ 21.41 2012-10-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Om jag förstår dig rätt, så vill du att "P1" ska beskäras med "P2" radie?

I det här fallet skulle jag:
#Dubbelklicka på P1
#Lägga ett sketch plan mitt genom P1
#Använda P2's geometri i sketchläget
#Och sen använda extrude för att ta bort änden på P1

Tänk på att P1 blir Adaptive mot P2. Så flyttar du dom sinsemellan kommer "snittet" att följa med.
Själv brukar jag försöka undvika att ha parter Adaptive mot varandra, men det är nog en smaksak och ibland nästan nödvändigt.

Författare:  Thorped [ 10.06 2012-10-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

...Fast det funkar väl inte? Röret (P1) är en "Insert Frame" alltså är det bara en linje (sketch) i part-filen, alltså inget som går att Extrude:a. Visst man skulle kunna konstruera rören i part-filen för att få det att funka, men det håller inte när man ska göra stora rör-ramar.

Edit: Fel av mig, den går visst att Extrude:a men jag lyckas inte med "cut to P2".

Författare:  Thorped [ 11.30 2012-10-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Min fråga är helt enkelt: Hur fäster man en "Insert Frame" vid en solid och "notchar/trimmar/delete face/what ever" den där efter!?

Jag vill göra en motorcykel-rörram. Den består kort och gott av två spegelvända rörramssidor som möts längst upp via styraxelhuset(som egentligen heter nått annat som jag inte kommer på) som är soliden ifråga. Jag måste alltså notcha(eller dylikt) ramsidorna mot styraxelhuset. Och för att det ska vara lätt att modifiera ramens utseende måste ramen vara en "Insert Frame"

Författare:  Cano [ 11.51 2012-10-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ok. Då missförstod jag dig.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag inte har hållit på så mycket med Frame generator.

Författare:  Thorped [ 15.53 2012-10-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Efter lite stökande och bökande på Autodesk-forumet fick jag tips om en lösning som fungerade mycket bra!

Funderade på att översätta den till svenska, men jag skiter i det om ingen hemskt gärna vill.

"1. Select the part you want to trim, and "copy to construction" found under surfaces
2. there should be a folder named "Construction". Double click on it
3. Double click "Copy objects" and select the pipes you want the part to be trimmed around. Make sure you select surfaces
4. Finish Construction and go the Model Section. Double click on Split, select trim solid and trim as needed
5. To delete extra parts, go to "Delete face" found under Surface, and make sure you select lump"

För er som kör på 2012 eller i närheten så rekommenderar jag dock ett lite annat tillvägagångssätt i slutändan. :P

1. Högerklicka i Browsern på den "Frame" eller part du vill redigera och tryck [Edit]
2. Under Model-fliken på ribbons-avsnittet Surface finns ett kommando som heter [Copy to Construction], klicka där och välj de delar du vill redigera --> Apply --> Done.
3. Dubbelklicka sedan på Construction i Browsern och välj [Copy Object], välj sedan det objektet som parten ska redigeras efter --> face eller body --> [Create New] Surface --> OK.
4. Tryck därefter på Finish Construction och välj [Slit] --> Trim Solid --> Slpit Tool (partens referens objekt) --> OK.
5. Innan du trycker på Return behöver du kanske använda Delete face för utstickande rester av den forna parten.
6. Det kan också vara bra att avmarkera Visibility under Construction och Surface i Browsern.

Författare:  Klas-Kenny [ 20.02 2012-11-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Har ett litet problem när jag håller på att "assembla" en hel massa delar.

Tänk en axel på en fräsmaskin där jag monterar den rörliga delen på två runda axlar (linjärlager). Då vill jag i ritningen kunna röra den delen fram och tillbaka utan problem, vilket enkelt kan göras ifall jag bara sätter constrain på den ena axeln. Men ifall jag sätter constrain på båda axlarna så kan jag inte flytta den med tex. Drive Constraint.

Och givetvis vill jag sätta contrain på båda axlar, annars låter programmet mig att rotera den rörliga delen kring den axel den är "constrainad" emot och bryr sig inte alls om att den måste sitta på den andra axeln också.

Hur tusan gör man på detta vis? Egentligen så är ju drömmen att kunna "låsa" den rörliga delen på båda axlar, men inte i något specifikt läge utan att jag kan röra den fram och tillbaka...

Författare:  SeniorLemuren [ 22.10 2012-11-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Du sätter mate constrain på ena axelns hål-centrum och insert constrain på den andra axeln. Du kan då skjuta delen fram och åter med att ändra offset på insert constrain. Offset på mate constrain skall naturligtvis vara 0

Författare:  Klas-Kenny [ 22.29 2012-11-18 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Fungerade alldeles utomordentligt bra, tackar för det! :)

Författare:  Thorped [ 23.39 2012-11-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hejsan!

Jag har flera rätt stora problem med koordinatsystemet som kan ses på bilden.

Vad jag egentligen undrar är hur man ändrar det gråa grundplanet från att ligga på XZ till XY, det dock nått knas med det här för grundplanet följer ett eget koordinatsystem som påstår att det ligger på XY, dumt bara att inget annat följer detta. "Följ Grundplanet" hade varit trevligt om det fanns en ruta som hette.

Mitt andra problem är hur man sätter visningskuben (ViewCube) till TOP = XY(+Z) FRONT = XZ(-Y) samt att sätta Top-Front-Right som Home View PERMANENT!?
Min nuvarande Home View är Front-Bottom-Right vilket är helt åt helvete!

Bild

Författare:  tecno [ 19.00 2013-01-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur ska jag gå tillväga med detta?

Har en profil av en cylinder i AutoCad och vill lyfta in den och skapa den som 3D i Inventor.

Bilaga:
cylinder profil.jpg


Jag gör en copy och ska sedan paste í Inventor

Öppnar en std mm IPT
Gör en paste
då ligger profilen i X/Y planet

Hur går jag tillväga för att för att skapa en cylinder med den formen som denna har?

Författare:  SeniorLemuren [ 19.16 2013-01-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Skär av skissen med en linje i centrum, ta sedan bort ena halvan av den med Trim. Lämna 2D -sketch. Klicka på Revolve och markera arean som skall forma biten.

Välj sedan vilken axel som den skall roteras omkring. Om den skall vara helt rund, låt Full stå kvar i Extents. Annars, ange en vinkel.

Författare:  tecno [ 19.21 2013-01-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

TACK Senioren

Nu så gick det upp en :idea:

Bara att tragla vidare och se om jag kan få till det.

Författare:  tecno [ 19.57 2013-01-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Bilaga:
Part6.png


Ja det fungerar ju, strålande :wink:

Författare:  tecno [ 14.41 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Nu har jag kört fast igen ;)

Hur skapar jag ett hål i den 45° ytan på detaljen ifråga? Det ska vara 6st hål centrerade på den ytan.

Bilaga:
_MG_0869x.jpg

Författare:  SeniorLemuren [ 18.20 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Detta har jag aldrig gjort förut. Ett sätt som är görbart är ju att skapa ett Work plane med den önskade vinkeln mot ändplanet, lägga på en sketch att rita hålet på och sedan göra en Extrude på hålet. Detta får du då göra för varje hål.

Det finns säkert andra sätt som jag inte känner till. Någon annan på forumet kanske har en smidigare lösning.

Gjorde ett exempel på en fyrkantig bit för tydlighetens skull.

Edit: Man borde kunna göra ett hål och sedan använda funktionen Circular pattern för att göra de andra hålen.

Författare:  tecno [ 20.37 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Försöker men jag får banne mig inte till detta, iofs med cylindrisk bit. bara att traggla på så till slut kommer man väl på hur det ska gå till.

Författare:  SeniorLemuren [ 21.54 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Skapa en sketch på toppen av cylindern och dra en linje genom centrum (den röda)
Gå sedan till 3D och klicka på pilen under plane och sedan på Angel to plane around edge.
Klick sedan först på ändplanet och sedan på den röda linjen. Det kommer då upp en ruta där du anger vinkeln på planet du vill skapa (enter). Klicka sedan på den gröna bocken under vinkelfönstret.

Nu har du ett plan. Skapa sedan en sketch på det planet och rita dit hålet. Använd sedan Extrude för att skapa hålet. Använd sedan funktionen Circular för att repetera så det blir önskat antal hål.
Bilaga:
6hål45grader_1.jpg

Bilaga:
6hål45grader_2.jpg

Bilaga:
6hål45grader_3.jpg

Bilaga:
6hål45grader_4.jpg

Bilaga:
6hål45grader_6.jpg

Bilaga:
6hål45grader_7.jpg

Författare:  tecno [ 22.38 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

TACK Senioren, uppskattas att du tagit dig tíd och tragglat igenom detta!

Bilaga:
Part6.png



Nu är det 'bara' ett par hål till i 90°, en på 0.6 och M3 stoppskruv som ska till så har jag bara tre komponenter att rita 1- O-ring 2- Diamant/keramisk styrning 3- Stoppskruv M6 i mässing med axiellt hål på Ø1mm.

Kul som fasiken att komma igång med detta ritandet i 3D

Författare:  Cano [ 22.47 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.

Författare:  tecno [ 22.54 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Bilaga:
Part6final.png


Då är detaljen färdig ritad, nu ska bara de andra delarna ritas och sedan monteras.

Författare:  tecno [ 22.58 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Cano skrev:
Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.



Tog ett tag innan jag fick in detta men den vägen ska man ju kunna fixa detta också, kul med olika sätt att attackera problemet :tumupp:

Författare:  SeniorLemuren [ 23.57 2013-01-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Cano skrev:
Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.

:tumupp:

Författare:  TomasL [ 12.46 2013-03-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Har lite problem med Frame Generator.

Kan inte välja sketch-linjer av någon outgrundlig anledning, när jag skall sätta in en ny medlem.

Kör Inventor DS-Pro 2012

Författare:  TomasL [ 14.14 2013-03-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Never mind, kom på lösningen, sketcherna måste ligga i en egen IPT.

Författare:  Klas-Kenny [ 20.34 2013-09-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Kan man på något smidigt sätt rotera ett objekt?

Problemet är att jag just nu har undersidan av min del på XY-planet, jag vill vända den upp och ned och få ovansidan mot XY-planet istället...
Anledningen är att när jag ska skriva ut delen så måste den vara på andra hållet, och slicern är inte smart nog att vända på biten.

Edit: Löste det! Insåg att det fanns fler alternativ att välja på i "Move Bodies", bland annat rotate. :)
Så nu håller skrivaren på för fullt.

Författare:  Thorped [ 19.49 2013-10-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tecno:
Så här hade jag ritat din mojäng (om jag hade haft dina mått)... http://youtu.be/CPzvquQIXiU Jag undviker att göra hål med Extrude om jag inte måste vilket ni får en variant av i klippet.

Klas-Kenny:
Högerklicka på objektet och välj 3D Grips --> Commit and Move

Författare:  Thorped [ 22.15 2013-10-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Finns det något sätt att beräkna luftflöde hos en fläkt i Inventor?

Författare:  TomasL [ 06.55 2013-10-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tror ärligt talat att det inte går att beräkna luftflödet, då det är för många okända faktorer som stör.
Möjligtvis i ALGOL Multiphysics(Autodesk Simulation) eller liknande program.

Författare:  Klas-Kenny [ 15.15 2013-11-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ritar på ett litet chassi, men har ett problem.

Chassit består av två delar, en över och en underdel enl. bild på Assembly:
Bilaga:
Case.JPG


Som man (kanske) ser så på överdelen sitter fyra utstickande cylindriska bitar med hål i, tanken är att de ska skruvas i.
Men tack vare vinkeln är det lite klurigt att räkna ut exakt var motstående hål i underdelen ska vara.

Finns det något smidigt sätt i Inventor att typ göra en förlängning av överdelens cylindrar så att de går ända ner i botten-delen?

Känns som en lite halvtaskig förklaring, säg till om ni inte hänger med..


Edit: Löste det, ett nytt workplane där överdelen ligger emot gjorde susen. :D

Författare:  TomasL [ 01.42 2013-12-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Har försökt hela kvällen att skapa en hydraul-cylinder, men får inte ihop det.
Har skapat en cylinder-assembly bestående av två parter, kolv och hus.
Kan röra kolven i cylinder-assemblyn, men när jag sätter in cylinder-assemblyn i min huvud-assembly kan jag inte röra nånting längre.

Förmodligen har jag gjort något kapitalt fel.

Fn är det Inventor 2k12

Har även försökt hitta en färdig cylinder, men det verkar inte finnas (i alla fall ingen som man kan röra kolven upp och ned i)

Författare:  thebolt [ 02.26 2013-12-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

I ditt huvudassembly, markera sub-assemblyn (cylinder-assemblyn), högerklicka och gör den "flexible". Då ska du ha möjlighet att flytta på ingående delar.

-M

Författare:  TomasL [ 02.36 2013-12-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

AHA, där ser man :D
Tack.

Författare:  Thorped [ 22.33 2014-02-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

SUCK säger jag bara! 4e gången jag ritar om detta bromsok på en vecka om inte någon kan hjälpa mig så blir jag ännu argare än vad jag redan är och det är så jäkla komplext att jag blir tokig! :wall:

Bild
Hål för fjäderplåt, är av någon jävla helvetes anledning gjord som Extrude men den ska inte vara genomgående och ha borrvinkel i botten. Hade jag gjort kommandot med Hole vilket jag alltid gör med hål (uppenbarligen inte) så hade det funkat att bara ändra det men nu har jag ju inte använt Hole och då skiter sig allt under denna feater om jag skulle ändra den... Jag är så jävla arg just nu, har arbetat med denna ritning sen i somras :evil: :evil: :evil:

Författare:  CPMS [ 23.01 2014-02-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Men så länge du inte använt hålet som constraine (?) för någon annan feature borde det gå att ta bort det utan problem och göra om det?

Författare:  Thorped [ 23.33 2014-02-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Nja man kan ändra måtten i en feature och så styr hela ritningen upp sig, det stämmer, men du kan inte ta bort en feature och ersätta den med en annan utan att loopen bryts, dåligt men sant. Featuren jag ville byta ut var ju referens i en senare feature och även om utbytet inte hade andra mått förutom att den inte var genomgående och det hade inte påverkat, så går detta alltså inte. Fick ett varningsmeddelande och kunde bara välja "Edit". :cry:

Ville lägga mig tidigt idag men det blir ju att sitta uppe till 03-04 och rita klart den här skiten.

Författare:  CPMS [ 23.57 2014-02-07 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Aha, kan du inte lägga in ex. en konstruktionslinje någonstans och ändra så "den senare feature" refererar till linjen istället så slipper du bryta kedjan. Man bör nog undvika att referera till andra features utan lägga in centerlinjer mm och referera till dom istället.

Författare:  Thorped [ 01.04 2014-02-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Nix det går icke... Har typ 20 features som tangerar en annan cirkulär feature och då är det inte lönt att göra på annat sätt. Men nu är jag ikapp och mer där till :)

Författare:  tecno [ 15.28 2014-05-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur löser jag detta?

Har två olika IPT som är sammansatta till en IAM och det är OK i sig men måste få detta sparat som IPT för att kunna gå vidare till CAM.

Hur fasen kan jag skapa en ny IPT av dessa två separata IPT filer?



Tacksam för lite vägledning

Författare:  tecno [ 15.43 2014-05-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hittade lösning

starta ny IPT

Derive from = öppna IAM filen

Spara det nya som IPT

Författare:  Thorped [ 12.48 2014-08-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur använder man Adaptive Modeling? Jag har aldrig lyckats förstå vad kommandot gör. Fick dock tipset att använda det när jag behöver rita en fixtur till en komplex del.

Författare:  TomasL [ 19.13 2015-01-31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Har ett par solider som beter sig konstigt, importerade från STEP, ett par av dem är "genomskinliga", kan inte begripa hur jag skall få dem att bli solida.

Författare:  Cano [ 00.51 2015-02-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag tror jag har råkat ut för samma sak några gånger.
Prova att högerklicka på ikonerna i browsern och se om "translucent" är förbockat eller om man var tvungen att först klicka på "properties"?

Författare:  TomasL [ 10.05 2015-02-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Problemet är att det inte finns som alternativ.
Gissar att soliden är "trasig", får nog kontakta dem som gjort den, gissar jag.

Författare:  TomasL [ 18.05 2015-02-01 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hmm, öppnar ok i Inventor 2012, men inte i 2014 eller 2015, får nog skicka in en bugg-rapport.

Författare:  TomasL [ 19.38 2015-02-03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Problemet är sannolikt löst.
De specifika stp-filerna jag skulle använda är tydligen felaktiga, Inventor 2012 bryr sig inte uppenbarligen, medans 2014 och 2015 är betydligt petigare, därav problemet.

Författare:  tecno [ 09.14 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Vet du vad det var för program/version som skapade dessa stp filerna?

Författare:  TomasL [ 09.30 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Nej, inte en aning, man kan kanske se det om man öppnar filen i en text editor

Författare:  TomasL [ 09.54 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Headern säger:
Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
/* Generated by software containing ST-Developer
 * from STEP Tools, Inc. (www.steptools.com)
 */

och
Kod: [Expandera/Minimera] [Hämta] (Untitled.txt)
/* preprocessor_version */ 'ST-DEVELOPER v14',
/* originating_system */ 'SIEMENS PLM Software NX 8.0',

Författare:  tecno [ 10.12 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Då kanske en buggrapport åt Siemens hållet vore på sin plats.

Författare:  TomasL [ 10.48 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Har kontaktat min lev, så får dem lösa det.

Författare:  Klas-Kenny [ 13.01 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

I DipTrace kan man exportera Step-filer av sina kretskort. Har märkt att nu i Inventor 2015 så blir komponenterna på kortet transparenta tills man startar Ray Tracing.
Har aldrig varit med om det i tidigare versioner, har dock ingen annan installerad just nu så kan inte testa just filen i fråga på tidigare versioner..

Med det vill jag bara säga att du inte är ensam om problemet TomasL, och det tycks inte vara helt specifikt för bara din fil.

Författare:  tecno [ 13.50 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Då är det fm fel i de senaste Inventor versioner ändå?

Författare:  TomasL [ 14.18 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Klas, kan du skicka mig din fil, så kan jag testa också.

Författare:  Klas-Kenny [ 19.12 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Här är filen:
Länk

Edit: Eller ja, en av filerna. Samma sak på ett par till (alla) jag testat.

Författare:  Cano [ 22.07 2015-02-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Provade filen i 2012 och komponenterna på kortet är transparenta.
Går att åtgärda genom att öppna part'en och högerklicka på "Surface Bodies" och bocka av "Translucent".
Kan prova på 2013 i morgon och se om det blir samma där.

Det är bara på "ytmodeller" jag har stött på detta, aldrig på solider.

Författare:  NULL [ 03.06 2015-03-04 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur kopierar jag en del av en sketch, till en annan ny sketch?
(En variant är att man har flera sketcher man vill lägga ihop)

Författare:  NULL [ 08.52 2015-03-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det gick att klipp och klistra efter några försök...

Det verkar som att man i Inventor nån gång då och då måste göra manövrarna i rätt ordning, verkar begränsat, eller är jag för mycket nybörjare?

Författare:  NULL [ 23.31 2015-03-12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur gör man det här då?
Jag behöver göra en revolve inåt på fyra ställen, men klarar bara en...

Författare:  Klas-Kenny [ 09.03 2015-03-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det var en väldigt bra fråga, tack vare den lärde jag mig något jag många gånger stört mig på att inte kunna! :D

Efter att du gjort den första Revolve'n, högerklicka på sketchen och tryck på "Share Sketch", så hoppar den utanför featuren och du kan utföra fler "3d model-funktioner" på samma sketch.
När du gjort allt du vill med sketchen, så högerklickar du på den och avmarkerar "visibility".

Edit: Tidigare har jag i sådana fall bara kopierat den första sketchen. Det fungerar ju, men är hopplöst att göra ändringar i sen.. Nu slipper man det något mera. :)

Författare:  lgrfbs [ 11.13 2015-03-13 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

NULL skrev:
Hur gör man det här då?
Jag behöver göra en revolve inåt på fyra ställen, men klarar bara en...

Jag skulle spegla dem över de axlarna du har i bilden.
Bilaga:
2015-03-13.png

Författare:  NULL [ 01.40 2015-03-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Menar du när den är färdig(efter Revolve)?

Annars var Klas-Kennys "Share Sketch" det jag letade efter, tack! :tumupp: Jag har också letat efter det i nåt annat sammanhang, så det kommer verkligt till pass.

Författare:  lgrfbs [ 01.55 2015-03-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ja, efter du har gjort första Revolve, vilket gör att allt ändras symmetriskt.
Det är ett tag sedan jag mekade med Inventor, så spegling kanske heter något jag glömt.

Författare:  NULL [ 02.05 2015-03-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ok, ja det funkar säkert. Det var dock mycket strul innan jag kom på hur jag skulle göra speglingen inom sketchen, eftersom det inte var 90 grader mellan dem... å andra sidan kanske strulet gjorde att jag var för trött att komma på hur man löste det andra sen...
"Mirror" heter den i min Engelska version...

Ny fråga, var sätter man om Origo?

Författare:  lgrfbs [ 02.58 2015-03-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

När jag ritar lägger origo mitt i längden, mitt i bredden & mitt i tjockleken på detaljen.
Normalt ligger origo i mitten av koordinatsystemets skärningspunkt.
Bilaga:
k-system.png

Detta är Geomagic Design, vilket har mycket gemensamt med det stora programmen.

Författare:  NULL [ 09.39 2015-03-14 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag tror jag förstår vad du skriver, men hur ändrar man läget?
Jag vill alltså flytta origo i efterhand.

Författare:  Thorped [ 10.42 2015-03-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Någon får gärna säga emot om jag ljuger men Origo är konstant, inget du flyttar på och varför behöver du flytta Origo? Det gör man normalt sett bara när man CAM'ar, något som visserligen går alldeles utmärkt i Inventors plugin HSM Works.

Författare:  Thorped [ 11.20 2015-03-15 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

NULL skrev:
Ok, ja det funkar säkert. Det var dock mycket strul innan jag kom på hur jag skulle göra speglingen inom sketchen, eftersom det inte var 90 grader mellan dem... å andra sidan kanske strulet gjorde att jag var för trött att komma på hur man löste det andra sen...
"Mirror" heter den i min Engelska version...

:humm: en spegling (Mirror) sker alltid om 180 grader. Sen rekommenderar jag starkt att göra så mycket som möjligt i "3D Model". Att rita en detalj i en sketch och sen spegla den till 4 ställen inom sketchen går visserligen men det kommer ställa till problem i längden. Om du vill göra allt med Revolve så gör du som du gjorde, ritar upp alla sträck i en sketch men du kan bara göra en Revolve per detalj på sketchen som du märke. Detta går att komma runt genom att trycka på +'et framför Revolve i browsern och visa sketchen igen och därefter göra ytterligare en Revolve på ett annat ställe.

Som du förstår så blir detta rätt jobbigt men det går givetvis men som jag sa så ska du undvika sådant. Ett bättre exempel på en sak som kan tyckas smart men är rätt korkat är att göra en hålcirkel i sketchen. Kan tyckas smidigt att rita upp en ring i sketchen och använda kommandot Circular för att få flera ringar på en symmetriskt vis. Sen är det bara att gå ur sketch-läge och Extrude'a bort materialet i ringarna så vi får våra hål. Men apap! För det första så använder vi kommandot Hole när vi gör cirkulära hål, har stött på många problem med Extrude'ade hål... För det andra går det inte att redigera hål som sitter i cirkel när dom är placerade där med "Circular" i sketch-läge. Kort och gott, använd inte Circular i en sketch, vill man rita upp något i en cirkel så rita en konstruktionslinje i form av en cirkel och placera ut hålen på denna med mått och geometriska villkor för det går att redigera.
Vill man göra en hålcirkel korrekt ska man placera ut en punkt, gå ur sketch-läge, göra ett hål med Hole och sedan Circular Pattern för att göra hålcikeln.

Gör alltid så lite som möjligt i sketch-läge och så mycket som möjligt i "3D-Model" för det går alltid att redigera!

Författare:  Thorped [ 16.20 2015-03-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur ändrar man Title Block permanent i Drawing? De som är relevant för mig att veta är: Designer, Företag, Produktnamn, Produktnummer, Material, Antal, Datum, Sida och Telefonnummer. Att lägga in dessa istället för de som finns som standard är väl inga större problem, det har jag gjort förut någon gång men jag har aldrig lyckats behålla mitt modifierade Title Block till nästa gång jag startar programmet och jag har inte heller lyckats ändra vad som står i iProperties. Ändrar man Company till Företag vill man ju att detta ska stå i iProperties. Det var ett dåligt exempel, men säg att "Material" inte finns som engelsk motsvarighet i iProperties, då får man ju välja något som kan taggas på Title Block'et och det kanske inte har något med "Material" att göra och då kan det bli knepigt i längden. Bäst hade varit om man kunde redigera vad som ska stå under det olika namnen i en egen flik i iProperties men denna flik existerar inte. :humm:

Författare:  TomasL [ 17.28 2015-03-27 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Du får skapa en ny template och använda den som default, alternativt editerar du befintlig template.

Författare:  Thorped [ 16.01 2015-03-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

TomasL skrev:
Du får skapa en ny template och använda den som default, alternativt editerar du befintlig template.


Jojo visst men hur F-A-N taggar man andra properties än de som finns i listorna? Och hur lägger man till dessa i biblioteket!? :dead:

Författare:  TomasL [ 17.33 2015-03-28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Förstår inte riktigt vad du är ute efter, jag har gjort ett eget titelblock/rithuvud med vår logga mm, och sparat detta i den förlagan/templaten som jag använder.

Författare:  Thorped [ 20.29 2015-03-30 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Vad jag letade efter var custom fliken i iProperties. Det har alltså löst sig, delvis. För hur sjutton sätter man ett annat title block än "ISO" som default så att man slipper editera varje gång man öppnar en ny ritning?

Författare:  NULL [ 14.54 2015-07-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Citera:
Gör alltid så lite som möjligt i sketch-läge och så mycket som möjligt i "3D-Model" för det går alltid att redigera!

Ja, det är märkligt att det inte finns någon back-history i sketch-läge.

Nu har jag ett nytt problem; jag gör en gänga på en axel, som jag sen exporterar till .stl-format, som som jag öppnar i Repetier-Host, och då finns inte gängan kvar.
Vet ni var det blir fel?

Författare:  lgrfbs [ 15.04 2015-07-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det är för att du bara talat om att du vill ha gänga, så ytan har en grafik för gänga. Det du behöver göra är att rita gängprofilen och skära ut gängan för att få den i stl-filen.

Författare:  mickeshobby [ 17.54 2015-07-05 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

lgrfbs skrev:
Det är för att du bara talat om att du vill ha gänga, så ytan har en grafik för gänga. Det du behöver göra är att rita gängprofilen och skära ut gängan för att få den i stl-filen.

Hur gör man det enklast jag har stött på samma problem :-P länk till video vore nice. :-D

Författare:  lgrfbs [ 11.02 2015-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

För att inte ta död på er så gjorde jag en mycket förenklad video på hur det går till.
http://lgrfbs.dyndns.org/CAD_filer/Gaenga.mp4
När ni ska göra detta leta reda på rätt gängprofil och rita den istället för att rita som jag gjorde. :wink:
Min laptop gillade inte riktigt att fånga skärmen OCH köra GeoMagic Design samtidigt det är därför det inte renderas så snyggt i videon, innan någon skriker att GeoMagic Design inte är Autodesk Inventor, så har ni rätt i det MEN tillvägagångssättet är detsamma i båda programen då GeoMagic Design har köpt in programdelar från andra program.

Författare:  tecno [ 11.12 2015-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Får inte fram någon video alls på den länken.

Författare:  lgrfbs [ 11.38 2015-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Provar så här då:
Bilaga:
Gaenga.zip

Författare:  NULL [ 21.29 2015-07-06 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag undrar om det är så omständigt i Inventor, man specar lite för mycket i gäng-dialog-rutan, och jag hittar inga inställningar, hjälpsidor...

Författare:  lgrfbs [ 14.40 2015-07-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hur ser dialogrutan ut med "för mycket" information?
Är övertygad om att all information om gängan används internt av Inventor för att andra delar i programmet ska ha informationen tillgänglig.

Vill inte låta tråkig, men gå och låna en bok på biblioteket om Inventor, så kommer ni/du att förstå grunderna bättre.

Författare:  NULL [ 22.49 2015-07-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Eftersom de kallar programmet Autodesk Inventor Professional 2015 så förutsätter jag att det vänder sig till proffs, och att de skulle ha tid att sitta på jobbet och återkonstruera gängor trodde jag inte.
Jag har god lust att skrika om kvalificerat skitprogram, för att inte ha färdiga gängor är under tänkbar nivå i en "PRO"-version.

Så här ser dialogrutan två flikar ut:
Bilaga:
1.jpg
Bilaga:
2.jpg

Men det generella problemet är löst, genom en Add-On: ThreadModeler från coolOrange
Den gör vad du säger vi måste göra, genom att ta värdena i dialogrutan.
Så man kan säga att vi båda hade rätt, man måste göra som du sa, och funktionen fanns färdigt som jag sa.

Och det specifika problemet för mig löste sig på ett annat sätt.
Jag insåg att skruva gänga var för omständigt i det här fallet, när de inte handlar om några krafter, en kona ska fixa att "muttern" sitter kvar.

Författare:  lgrfbs [ 01.49 2015-07-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Kul att du fick till det.
Du behöver mer träning i Autodesk Inventor Professional.

Författare:  Meduza [ 02.37 2015-07-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Kul att det inte finns i Inventor, i Fusion 360 väljer man bara en checkbox som heter "modeled" i thread-dialogrutan för att få gängor som faktiskt är i modellen i stället för bara pålagda.

Författare:  Cano [ 07.59 2015-09-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jag behöver lite hjälp. Jag har fått totalt hjärnsläpp och lyckas inte rita upp följande:
Bilaga:
Spiralspår.JPG
:?
Det föreställer ett fräst spår i en cylindrisk detalj.
Det är ett axiellt rakt spår som övergår i en radie som fortsätter i en spiral och sedan avslutas med en radie som tangerar mot ett rakt axiellt spår.

Det är väl just övergången mellan den raka delen och spiralen jag inte får till.
Jag vill att det övergången ska tangera både mot raka spåret och spiraldelen.
Använder Inventor 2013.

Författare:  Cano [ 10.44 2015-09-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ahh! :D
Lyckades lösa det med Sweep. Hade missat att välja "Path & Guide Rail" i tidigare försök.
Nu var det enkelt att projicera en kurva på cylindern och använda Sweep.

Författare:  NULL [ 14.13 2015-09-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Nyfiken, vilken funktion är det(som gör att du vill ha den formen på spåret)?
(spiralen kollrade bort mig)

Författare:  Cano [ 18.25 2015-09-17 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det är till en "vridspännare" i en fixtur.
"Klon" som håller fast detaljen ska först vrida 90º sedan klämma dra fast detaljen.
I vanliga fall brukar vi använda hydrauliska vridspännare men den här fixturen ska vara mekanisk.

Författare:  Klas-Kenny [ 17.43 2015-10-08 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ska ställa ut på en publik tillställning, och tänkte placera en datorskärm med tillhörande mus tillgängligt för besökarna att pilla på.

På denna datorskärm vill jag visa upp några 3D-ritningar (assemblys med 10-100 komponenter ungefär) ifrån Inventor, på ett sätt som är lätt för besökarna att interagera med utan möjlighet att "förstöra" något. Gärna även enkelt kunna växla mellan dessa olika ritningar.

Några tips på hur man kan göra detta?

Tänkte på att man kan få in 3D-filer i PDF'er, det kunde vara en lösning. Verkar dock inte vara helt trivialt att göra genom Inventor, någon som har erfarenhet utav något gratisprogram (då detta görs som student vill jag inte spendera pengar på det) för det?

Författare:  lgrfbs [ 00.47 2015-10-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Dra ut en spacemouse och ladda in 3D modellen i CAD miljön eller i en visare för STL/STEP eller IGES filer.
Genom att bara ge tillgång till spacemousen kan besökare vända och vrida men inte ändra något då mus & tangentbord inte är på publiksidan av montern.

Har du inte en spacemosue nu, köp en och använd studentrabatten, du kommer troligen att fundera på varför du inte köpte den tidigare. :humm:

Författare:  NULL [ 01.00 2015-10-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Gjort yttre ytan på den här loft'en, men hur gör man den inre?

Författare:  lgrfbs [ 09.03 2015-10-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Vad har du provat med redan?
EDIT:
Laddade in Shroud.ipt in i onshape och du har ju redan en yttre yta och en inner yta på detaljen.

Författare:  NULL [ 20.59 2015-10-16 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Det har jag väl inte i den lila delen?

Författare:  TomasL [ 23.57 2016-01-08 ]
Inläggsrubrik:  Menyproblem Inventor 2016

Har fått ett konstigt problem (inventor 2016).
Hela ribboninterfacet har blivit ersatt av iconer, en för varje funktionsgrupp, hur i jösse namn får jag tillbaka det interface jag hadde för typ 20 minuter sedan, där alla funktionsverkty fans på ribbon-menyn.
Nu måste jag klicka på en ikon för att se vilka verktyg som finns och välja det, istället för att välja det direkt

Författare:  TomasL [ 00.17 2016-01-09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Löstes via Autodesks forum, jötapetter vilken slamkrypare
http://forums.autodesk.com/t5/inventor- ... se#M575590

Författare:  primerone [ 10.14 2017-03-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tänkte komma med ett par nybörjarfrågor. Jag kör en äldre variant av Inventor, tror det är version 9, den har ialla fall inget årtal i sitt namn.

1. Finns det något sätt, i en sketch, att rita en linje i en specifik vinkel till en annan linje. Som det är idag använder jag pythagorats sats för att räkna ut linjens ändkoordinater varje gång. Finns det något enklare sätt?
Kanske lite förvirrad förklaring men tänk er en kvadrat och sedan ritar ni en ny linje från nedre vänstra hörnet upp till linjen mellan övre vänstra och högra hörnen. Den nya linjen ska ha en definerad vinkel, t.ex 8 grader, mot linjen som går från nedre vänstra hörnet till över vänstra.

2. I assembly, när man gör constrains, finns det något sätt att samtidigt göra "samma" constraint på flera bitar (mer än 2 st) samtidigt.
Igår satte jag ihop 30 st lika ribbor till en tunna. Alla kortsidor på ribborna ska ligga i samma nivå, men jag lyckas inte markera mer än 2 kortsidor åt gången. Finns det något sätt att markera alla 30 kortsidor och sedan göra constrain till samma nivå på alla?

Författare:  TomasL [ 13.37 2017-03-19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inventor är ju parametriskt, så du ritar linjer, sätter måtten och vinklarna på dem.
Skall du ha en linje i vinkel mot en annan så ritar du den andra linen på ett ungefär, och sätter vinkeln

Constraints, förstår inte riktigt vad du menar, men det är korrekt, du kan i de flest fall bara använda två ytor, undantaget är vinkel-constraints

Författare:  primerone [ 23.37 2017-03-20 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tackar... Nu hittade jag hur linjen kan sättas i rätt vinkel. Mycket enklare än mitt gamla sätt.

Constraint delen löstes till hälften när jag hittade "ALT-drag" funktionen. Bättre än förut även om det fortfarande är lite tidskrävande.

Författare:  ohlinj [ 21.23 2017-03-21 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Låter som att du bör kolla närmre på pattern funktionen. Hittade något klipp från inventor 2008. https://www.youtube.com/watch?v=odgoabaVL5Y

Författare:  primerone [ 08.30 2018-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Hej,
Inventor lärlingen här igen med en fråga. Jag noterade att TomasL hade en liknande frågeställning redan 2011-09-30 (se tidigare i tråden), men jag hittade inte hur det löstes (om det löste sig).

Går det att 'flytta' en feature (hål) skapad i en .iam till .ipt'n? I så fall hur?

Förklaring
Jag har 2 ipt'er som ska skruvas ihop. Den ena är rektangulär och väldigt lätt att rita in hålen i. Den andra har en mer udda form och det blev för svårt att räkna ut var hålen skulle sitta för att få det att passa. Istället satte jag ihop dem i en .iam. När jag var nöjd med passningen valde jag att göra 'hole' på den profil som saknade hålen och jag använde den rektangulära bitens hål som referens. Allt blev perfekt, MEN hålen 'tillhör' .iam'en inte .ipt'n. Efter att ha sparat allt och sedan öppna .ipt'n igen så finns det inga hål där.
Hur gör jag för att hålen, skapade i .iam'en ska hoppa över till .ipt'n?

Författare:  TomasL [ 08.49 2018-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

I iam'en markera den delen där du vill ha hålet, högerklicka och välj edit.
I parten skapa en sketch.
I sketchen välj "Project Geometry" och välj hålet du skapat tidigare, skruven eller vad det nu kan vara.

För att undvika senare problem, rita en cirkel, med centrum för den projicerade geometrin.
Plocka bort alla constraints och lås din cirkel med mått mm.
Radera den projicerade geometrin.
Gör sedan hålet i parten.

Om du vill att hålet skall vara dynamiskt, så låt den projicerade geometrin vara kvar, och du behöver eventuellt inte rita en ny cirkel.

Dock om geometrin du projicerade från försvinner så får du felmeddelanden.
Exempelvis om du använde en skruv som bas och du senare plockar bort den.

Författare:  Cano [ 09.34 2018-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Såg nu att Tomas skrivit en beskrivning, men här kommer en till. :)

Jag skulle nog göra så här:
Här nedan är mina två detaljer. Ett block som är lätt att bestämma position för hål och en cylinder som ska representera den svårare formen.
Jag skapar ett hål i blockets part(ipt).
Bilaga:
1.JPG

Bilaga:
2.JPG

Efter jag har ett hål så monterar jag ihop de två parterna i Assemblyn.
Bilaga:
3.JPG

I assemblyn dubbelklickar jag på cylindern för att editera den. Jag väljer att skapa en Sketch och inkluderar geometrin från hålet i blocket.
Bilaga:
4.JPG

Avslutar Sketchen och skapar ett hål i cylindern.
Bilaga:
5.JPG

Där efter backar jag ur editeringsläget.
Bilaga:
6.JPG

Klart!

Om du vill att Cylinderns hål ska vara helt frånskilt från blockets geometri (så att hålet i cylindern inte längre påverkas av hålet i blocket), så kan du avbocka att parten ska vara Adaptive.
Bilaga:
7.jpg

Författare:  TomasL [ 10.27 2018-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Cano, det var i princip det jag beskrev.

Författare:  Cano [ 10.38 2018-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Jupp, men tänkte att jag lika gärna kunde posta då jag redan skrivit det.

Författare:  TomasL [ 11.48 2018-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Ja, ditt svar var betydligt tydligare och bättre.

Författare:  primerone [ 12.16 2018-02-23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Tack TomasL och Cano. Era beskrivningar löste mitt problem. Nu kan jag gå vidare med fräsning.

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/