Sida 9 av 14

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 15 januari 2013, 22:47:37
av Cano
Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 15 januari 2013, 22:54:40
av tecno
Part6final.png
Då är detaljen färdig ritad, nu ska bara de andra delarna ritas och sedan monteras.

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 15 januari 2013, 22:58:57
av tecno
Cano skrev:Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.

Tog ett tag innan jag fick in detta men den vägen ska man ju kunna fixa detta också, kul med olika sätt att attackera problemet :tumupp:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 15 januari 2013, 23:57:17
av SeniorLemuren
Cano skrev:Jag skulle nog göra något såhär:

#Skapa en sketch i XY planet.
#Rita en förlängd centrumlinje för ett av hålen.
#Rita en parallell linje till centrumlinjen med ett avstånd som motsvarar radien på hålet.
#Rita två linjer som sammanfogar de två linjerna till en rektangel.
#Avsluta Sketch.
#Gör en Revolve på rektangeln och använd centrumlinjen som axel.
#Sedan är det bara att göra en Circular pattern för att få ut alla hål.
:tumupp:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 4 mars 2013, 12:46:24
av TomasL
Har lite problem med Frame Generator.

Kan inte välja sketch-linjer av någon outgrundlig anledning, när jag skall sätta in en ny medlem.

Kör Inventor DS-Pro 2012

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 4 mars 2013, 14:14:35
av TomasL
Never mind, kom på lösningen, sketcherna måste ligga i en egen IPT.

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 13 september 2013, 21:34:23
av Klas-Kenny
Kan man på något smidigt sätt rotera ett objekt?

Problemet är att jag just nu har undersidan av min del på XY-planet, jag vill vända den upp och ned och få ovansidan mot XY-planet istället...
Anledningen är att när jag ska skriva ut delen så måste den vara på andra hållet, och slicern är inte smart nog att vända på biten.

Edit: Löste det! Insåg att det fanns fler alternativ att välja på i "Move Bodies", bland annat rotate. :)
Så nu håller skrivaren på för fullt.

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 30 oktober 2013, 19:49:39
av Thorped
Tecno:
Så här hade jag ritat din mojäng (om jag hade haft dina mått)... http://youtu.be/CPzvquQIXiU Jag undviker att göra hål med Extrude om jag inte måste vilket ni får en variant av i klippet.

Klas-Kenny:
Högerklicka på objektet och välj 3D Grips --> Commit and Move

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 30 oktober 2013, 22:15:16
av Thorped
Finns det något sätt att beräkna luftflöde hos en fläkt i Inventor?

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 31 oktober 2013, 06:55:41
av TomasL
Tror ärligt talat att det inte går att beräkna luftflödet, då det är för många okända faktorer som stör.
Möjligtvis i ALGOL Multiphysics(Autodesk Simulation) eller liknande program.

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 3 november 2013, 15:15:52
av Klas-Kenny
Ritar på ett litet chassi, men har ett problem.

Chassit består av två delar, en över och en underdel enl. bild på Assembly:
Case.JPG
Som man (kanske) ser så på överdelen sitter fyra utstickande cylindriska bitar med hål i, tanken är att de ska skruvas i.
Men tack vare vinkeln är det lite klurigt att räkna ut exakt var motstående hål i underdelen ska vara.

Finns det något smidigt sätt i Inventor att typ göra en förlängning av överdelens cylindrar så att de går ända ner i botten-delen?

Känns som en lite halvtaskig förklaring, säg till om ni inte hänger med..


Edit: Löste det, ett nytt workplane där överdelen ligger emot gjorde susen. :D

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 4 december 2013, 01:42:03
av TomasL
Har försökt hela kvällen att skapa en hydraul-cylinder, men får inte ihop det.
Har skapat en cylinder-assembly bestående av två parter, kolv och hus.
Kan röra kolven i cylinder-assemblyn, men när jag sätter in cylinder-assemblyn i min huvud-assembly kan jag inte röra nånting längre.

Förmodligen har jag gjort något kapitalt fel.

Fn är det Inventor 2k12

Har även försökt hitta en färdig cylinder, men det verkar inte finnas (i alla fall ingen som man kan röra kolven upp och ned i)

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 4 december 2013, 02:26:44
av thebolt
I ditt huvudassembly, markera sub-assemblyn (cylinder-assemblyn), högerklicka och gör den "flexible". Då ska du ha möjlighet att flytta på ingående delar.

-M

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 4 december 2013, 02:36:40
av TomasL
AHA, där ser man :D
Tack.

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Postat: 7 februari 2014, 22:33:04
av Thorped
SUCK säger jag bara! 4e gången jag ritar om detta bromsok på en vecka om inte någon kan hjälpa mig så blir jag ännu argare än vad jag redan är och det är så jäkla komplext att jag blir tokig! :wall:

Bild
Hål för fjäderplåt, är av någon jävla helvetes anledning gjord som Extrude men den ska inte vara genomgående och ha borrvinkel i botten. Hade jag gjort kommandot med Hole vilket jag alltid gör med hål (uppenbarligen inte) så hade det funkat att bara ändra det men nu har jag ju inte använt Hole och då skiter sig allt under denna feater om jag skulle ändra den... Jag är så jävla arg just nu, har arbetat med denna ritning sen i somras :evil: :evil: :evil: