Autodesk Inventor tips-tråd

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Löstes via Autodesks forum, jötapetter vilken slamkrypare
http://forums.autodesk.com/t5/inventor- ... se#M575590
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av primerone »

Tänkte komma med ett par nybörjarfrågor. Jag kör en äldre variant av Inventor, tror det är version 9, den har ialla fall inget årtal i sitt namn.

1. Finns det något sätt, i en sketch, att rita en linje i en specifik vinkel till en annan linje. Som det är idag använder jag pythagorats sats för att räkna ut linjens ändkoordinater varje gång. Finns det något enklare sätt?
Kanske lite förvirrad förklaring men tänk er en kvadrat och sedan ritar ni en ny linje från nedre vänstra hörnet upp till linjen mellan övre vänstra och högra hörnen. Den nya linjen ska ha en definerad vinkel, t.ex 8 grader, mot linjen som går från nedre vänstra hörnet till över vänstra.

2. I assembly, när man gör constrains, finns det något sätt att samtidigt göra "samma" constraint på flera bitar (mer än 2 st) samtidigt.
Igår satte jag ihop 30 st lika ribbor till en tunna. Alla kortsidor på ribborna ska ligga i samma nivå, men jag lyckas inte markera mer än 2 kortsidor åt gången. Finns det något sätt att markera alla 30 kortsidor och sedan göra constrain till samma nivå på alla?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Inventor är ju parametriskt, så du ritar linjer, sätter måtten och vinklarna på dem.
Skall du ha en linje i vinkel mot en annan så ritar du den andra linen på ett ungefär, och sätter vinkeln

Constraints, förstår inte riktigt vad du menar, men det är korrekt, du kan i de flest fall bara använda två ytor, undantaget är vinkel-constraints
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av primerone »

Tackar... Nu hittade jag hur linjen kan sättas i rätt vinkel. Mycket enklare än mitt gamla sätt.

Constraint delen löstes till hälften när jag hittade "ALT-drag" funktionen. Bättre än förut även om det fortfarande är lite tidskrävande.
ohlinj
Inlägg: 63
Blev medlem: 21 november 2011, 18:44:13

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av ohlinj »

Låter som att du bör kolla närmre på pattern funktionen. Hittade något klipp från inventor 2008.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av primerone »

Hej,
Inventor lärlingen här igen med en fråga. Jag noterade att TomasL hade en liknande frågeställning redan 2011-09-30 (se tidigare i tråden), men jag hittade inte hur det löstes (om det löste sig).

Går det att 'flytta' en feature (hål) skapad i en .iam till .ipt'n? I så fall hur?

Förklaring
Jag har 2 ipt'er som ska skruvas ihop. Den ena är rektangulär och väldigt lätt att rita in hålen i. Den andra har en mer udda form och det blev för svårt att räkna ut var hålen skulle sitta för att få det att passa. Istället satte jag ihop dem i en .iam. När jag var nöjd med passningen valde jag att göra 'hole' på den profil som saknade hålen och jag använde den rektangulära bitens hål som referens. Allt blev perfekt, MEN hålen 'tillhör' .iam'en inte .ipt'n. Efter att ha sparat allt och sedan öppna .ipt'n igen så finns det inga hål där.
Hur gör jag för att hålen, skapade i .iam'en ska hoppa över till .ipt'n?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

I iam'en markera den delen där du vill ha hålet, högerklicka och välj edit.
I parten skapa en sketch.
I sketchen välj "Project Geometry" och välj hålet du skapat tidigare, skruven eller vad det nu kan vara.

För att undvika senare problem, rita en cirkel, med centrum för den projicerade geometrin.
Plocka bort alla constraints och lås din cirkel med mått mm.
Radera den projicerade geometrin.
Gör sedan hålet i parten.

Om du vill att hålet skall vara dynamiskt, så låt den projicerade geometrin vara kvar, och du behöver eventuellt inte rita en ny cirkel.

Dock om geometrin du projicerade från försvinner så får du felmeddelanden.
Exempelvis om du använde en skruv som bas och du senare plockar bort den.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Såg nu att Tomas skrivit en beskrivning, men här kommer en till. :)

Jag skulle nog göra så här:
Här nedan är mina två detaljer. Ett block som är lätt att bestämma position för hål och en cylinder som ska representera den svårare formen.
Jag skapar ett hål i blockets part(ipt).
1.JPG
2.JPG
Efter jag har ett hål så monterar jag ihop de två parterna i Assemblyn.
3.JPG
I assemblyn dubbelklickar jag på cylindern för att editera den. Jag väljer att skapa en Sketch och inkluderar geometrin från hålet i blocket.
4.JPG
Avslutar Sketchen och skapar ett hål i cylindern.
5.JPG
Där efter backar jag ur editeringsläget.
6.JPG
Klart!

Om du vill att Cylinderns hål ska vara helt frånskilt från blockets geometri (så att hålet i cylindern inte längre påverkas av hålet i blocket), så kan du avbocka att parten ska vara Adaptive.
7.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Cano, det var i princip det jag beskrev.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av Cano »

Jupp, men tänkte att jag lika gärna kunde posta då jag redan skrivit det.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av TomasL »

Ja, ditt svar var betydligt tydligare och bättre.
primerone
Inlägg: 154
Blev medlem: 8 juli 2014, 18:56:29
Ort: Växjö

Re: Autodesk Inventor tips-tråd

Inlägg av primerone »

Tack TomasL och Cano. Era beskrivningar löste mitt problem. Nu kan jag gå vidare med fräsning.
Skriv svar