Mach3, allmänna frågor!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

jajaja ;) du har säkert rätt.
Men kompisen som hade datorn tidigare hade aldrig något problem med den, blev först såhära efter jag installerade det.
så något måste den ha ändrat som windows inte gillade. Kan vara så att det är en udda blandning mellan moderkort och ngt annat. Får leta felkoder i morgon. Annars är det en riktigt bra dator :tumupp:
ampen
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 juni 2012, 19:15:44
Ort: Söder om söder

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ampen »

Jag drar mina frågor i den här tråden också då dom handlar om Mach 3.
Det står att man behöver ett inte integrerat grafikkort i systemkraven. Kan det vara avgörande för jag får inte mina motorer att snurra? Sen det ska finnas ett dokument med prossecer som inte funkar så bra med Mach 3, jag hittar det inte någonstans. Och hur sänker man pulserna det står att dom är to high när man kör drivertest.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av H.O »

Det kan fungera med integrerat grafikkort men det kan lika gärna strula, därav rekomendationen/kravet att inte använda intern grafik. Om man har en dator MED integrerat grafikkort och Mach3 inte fungerar korrekt (t.ex dåliga resultat i Drivertest, vilket du ju får) så är det sannolikt (men inte nödvändigvis) just den integrerade grafikkretsen som ställer till det.

Dina resulatat med drivertest indikerar just problem med timingen. Det finns ingen "justering" för det utan det är systemet som inte uppför sig som det ska för att kunna köra Mach3 på ett bra sätt. Det kan bero på den integrerade grafiken eller på något program eller process.

Quicktime är ett vanligt förekommande problem i övrigt känner jag inte till någon lista eller dokument över program/processer som är kända för att strula. Bäst är att prova med en helt ren/nyinstallerad dator med uppdaterade drivrutiner - inget annat.
ampen
Inlägg: 49
Blev medlem: 4 juni 2012, 19:15:44
Ort: Söder om söder

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ampen »

Gjorde en fräsch installation av win xp och nu är pulserna perfekta.
Men jag tror parallell porten strular för jag får inte igång det i allafall.
Mango
Inlägg: 4
Blev medlem: 6 april 2011, 00:49:13

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av Mango »

Hej

Jag har också irriterat mig över att fräsen går tillbaka upp till Z0,1mm efter varje pass
som första frågan i tråden handlar om.
Jag tror jag har löst problemet (nu har jag iofs inte provat gkoden i någon fräs ännu)
men det verkar som om raderna med Z0.1000 försvinner om man
går till Lazycam menyn Setup/Posting options och matar in 0,000 i plunge clearance rutan.
Testa själv och se om ni får samma resultat.

Mvh
/Magnus
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Installerade homing switchar idag på fräsen glad i hagen skulle jag testa... :tumner:
X o z fungerade bra, men inte y där jag har två stegmotorer, varav den ena slavad.
Vill minnas att jag har läst någonstans här på forumet hur man fixade så att bägge motorerna hängde med?
Har tyvärr en gammal version av mach3, så alternativet 'home slaved axis' finns inte med.
förslag?

[edit]
Hittade ' angular propeties', borde inte dessa vara urkryssade om man kör med en kulskruv?
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av H.O »

Om nu alternativet "home slaves axis" är vad du söker och det finns in nyare version så är väl det enklaste att uppgradera? Eller finns det någon speciell anledning till den gammla versionen?
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Om det är just den funktionen det vet jag inte, men troligtvis så skulle det funka bättre om den förstod att alla slavade axlar skulle hänga med vid homing.
Fick lite mer rätsida på det nu i alla fall.
Om man trycker 'ref all' så går den snällt tillbaka och toutchar mina brytare. MEN, av någon anledning så går de två motorerna på Y olika fort så portalen skevar. Vilket inte är bra.
Dessutom så går y tillbaka en extra gång (bara ena motorn) o touchar, detta är dock bara 2-3 mm till brytaren denna gången, men jag skulle uppskatta om det gick att ta bort.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Löste det ena problemet. Det visade sig att min slavade axel 'A' inte hade samma inställningar som de andra under motorinställningarna.
Men den går fortfarande tillbaka och duttar på ena sidan när den är klar.
kristercnc
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 mars 2011, 11:00:57
Ort: Sösdala

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av kristercnc »

Hejsan,
Jag har en hemmabyggd router. Den styrs av Mach 3. Problemet är hastigheten. Det går mycket saktare än vad som står i koden. Dock inte alltid. Ett jobb jag nyss gjorde tog första dagen 6 min, men nästa dag tog det 16 min. Det syntes tydligt att det gick mycket långsammare.
Datorn är en 2 år gammal Kjell & Company självbygge. Jag använder XP i den. Den har grafikkortet på moderkortet. Jag har inte upplevt några andra problem, under ett 50-tal jobb.
Finns det något enkelt sätt att kontrollera att hastigheten stämmer?
Jag hade nyligen problem med att den missa steg (då gick den snabbt), och ställde då ner acceleration och maxhastighet. Men detta borde väl inte påverka hastighten i G01?

Krister
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Du har inte råkat skriva in <100% i FFRO? då borde det gå 'saktare'.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av H.O »

Jag hade nyligen problem med att den missa steg (då gick den snabbt), och ställde då ner acceleration och maxhastighet. Men detta borde väl inte påverka hastighten i G01?
Accelerationen påverkar definitivt men det är svårt att säga hur mycket eftersom det till stor del beror på hur mycket du ändrade och på hur programmet du provkör med ser ut. Om du ställer ner hastigheten till mindre än vad du sedan anger som matning i programmet så går det naturligtvis långsammare och alla dina G-nollor går såklart långsammare än innan du ändrade.

Men från 6 till 16 minuter låter konstigt, känns som ghost_riders fråga är en rimlig sådan.
kristercnc
Inlägg: 25
Blev medlem: 8 mars 2011, 11:00:57
Ort: Sösdala

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av kristercnc »

Hejsan,
Accelerationen påverkar givetvis hastigheten. Maxhastigheten ligger på dubbla värdet jämfört men den programmerade hastigheten i G01.
De två tiderna jag refererade till var utan någon förändring, annat än att stänga av datorn.
Vad är FFRO?
Jag ritar i Proge CAD, och låter CAMBAM skriva G-koden.

Krister
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av tecno »

FRO = Feed Rate Override
Läs mer i manualen om detta.
Användarvisningsbild
ghost_rider
Inlägg: 2211
Blev medlem: 26 maj 2008, 21:48:15
Ort: Genarp

Re: Mach3, allmänna frågor!

Inlägg av ghost_rider »

Efter mitt lilla datorhaveri så klyddade jag i inställningarna till Mach3.
Pillade lite på motorkontrollen (motor tuning samt kernel speed). Så vitt jag har läst mig till på lite olika ställen så borde man köra med så låg kernel speed som möjligt? dvs 25KHz men detta ger mig 'bara' 5000mm/min blev då undrandes till hur man räknar ut dir o step pulse ? eller om det finns ett riktvärde för detta?
Skriv svar