Pocket PC programmering

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Pocket PC programmering

Inlägg av Icecap »

Jag har fått till uppgift att ändra ett program så att den funktion som programmet utför på kabel kan utföras via det inbyggda GSM-modem.

Jag har källkoden till programmet, jag har Visual Suite Pro C# och kan kompilera och allt är bra.....förutom 1 sak: Jag får inget svar från modemet.

Enheten jag programmerar är en Qtek 9090 Pocket PC med 4-band GSM + GPRS + BlueTooth + WLAN + IRDA....och det finns kanske mer men det skiter jag i just nu.

Programmet öppnar COM1 och kommunicerar helt bra men modemet får jag inget svar ifrån. jag vet efter trial-and-error att COM1 är kablet och COM6 är BlueTooth men frånsett det hittar jag inget. :cry:

All information av värde rörande detta tas emot med djupa bugningar. :eh:
Jag känner mig en aning vilse i skogen faktisk.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Inlägg av Maalobs »

Du får alltså inget svar från modemet när du skickar AT-kommandon till den?
Jag har ingen erfarenhet av programmering på PocketPC/WindowsCE-enheter, men med modem är det väl som vanligt; Har du rätt hastighet, byte-längd, paritet, stoppbit och handskakning?

Powercycla modemet (hela telefonen då :) ), öppna kommunikation mot modemet och skicka: AT\x0d\x0a.
Inget svar?
Kan vara så enkelt att modemet inte ekar svaren, det kan vara inställt med en tidigare profil i modemet.
För att stänga av det, skicka: ATZ\x0d\x0a
Om du fortfarande inte får OK som svar, resetta modemet till factory default genom att skicka: AT&F\x0d\x0a
Skicka ett AT\x0d\x0a efter det och se om du får svar nu.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag har redan testat allt det där och det kommer inget svar alls. Jag misstänkar att det är något vajsing med rutinerna som tar emot från serieporten, jag har därför beställd ett kabel för att komma åt COM1 så jag kan testa ordentligt.

Jag gjorde en programslinga som skickar "AT\r\n" och väntar 3 sek. på eventuella svar som sedan visas och det är TOMT :(

Därför misstänkar jag att det är något fel med modtagningen.
Nith
Inlägg: 3
Blev medlem: 26 april 2005, 15:06:56

Inlägg av Nith »

Det finns ett litet program som heter vxUtil som man kan hitta på nätet och installera i PocketPC. Med det kan man åtminstone göra "ping" för att kolla TCP/IP förbindelsen. Jag har också haft enorma problem med förbindelsen mellan QTek 9090 och en PC. En del av problemen beror dock Windows XP SP2 med alla sina säkerhetsspärrar. Egendomligt nog var det lättast att upprätta TCP/IP förbindelse via GPRS. COM-portarna har jag inte brytt mig om. Vid vissa slumpmässiga tillfällen har jag lyckats upprätta PAN-förbindelse med Bluetooth (PAN=personal area network).
Det verkar som att tillståndet för ActiveSync har en viss betydelse för hur övriga förbindelser fungerar. (Jag kommer dock inte ihåg om ActiveSync påverkar i positiv eller negativ riktning)

Jag skulle själv vilja veta mer om dessa problem ...
Tillståndet är ganska förvirrat just nu.

Det vore intressant att få veta om det är lättare att få förbindelse med PocketPC från en Linuxmaskin.
Senast redigerad av Nith 26 april 2005, 16:04:07, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar