Eagle

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

Eagle

Inlägg av jbtvservice »

Hej!
Jag håller på med gratisversionen.
1/Går det kopiera en layout så det blir 4 likadana bredvid varandra?

2/Kan man plocka bort alla komponenter så bara mönstret blir kvar?

Janne
Användarvisningsbild
FlyFear
Inlägg: 14
Blev medlem: 8 mars 2005, 21:26:11
Ort: Skellefteå

Inlägg av FlyFear »

1 Om du markerar allt med markerings funktionen först. Sedan så trycker du på saxen och klickar på det du har markerat.
Nu är det bara att klicka på penseln så kommer det upp en kopia av det du har markerat. Sedan så är det bara att upprepa proceduren

2 För att bara visa ledningsbanor och öar så går du upp på menyn view eller väljer den lilla rutan tillvänster med en röd, görn och blå rektangel. Där kan du välja vilka lager som ska visas, i ditt fall blir det bottom/top, pads och vias sedan dimension. Då ska du nog få en bättre layout.

Allt det här står i den svenska guiden som jag tycker att du ska läsa.
Länk: ftp://ftp.cadsoft.de/pub/userfiles/doc/course-se.pdf
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor
Inlägg: 1646
Blev medlem: 28 maj 2003, 22:52:04
Ort: Skåne - Lund

Inlägg av RDX* »

1/ Har jag inte lyckats med :?

2/ Jag misstänker att du är ute efter att kunna skriva ut den med bara mönstret. Uppe i vänstra hörnet finns en "display" knapp [blå, röd, grön kvadrat] den kan du använda för att välja vilka layer som ska visas. Så för att skriva ut ditt mönster markerar du bara bottom, pads och vias tex.
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

re:sharp

Inlägg av jbtvservice »

Tack för er hjälp!

Janne
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Har nu testat era tips.
1/ Det gick bra med att visa olika lager.
Jag använder vias och pads.

2/När det gäller kopiera blev det problem. Om jag markerade allt (vias och pads) och kopierade blev bara vias kopierat? :-(

Jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Janne
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Du måste visa alla lager när du kopierar (eller ja, de flesta...). Annars kopieras inte komponenterna och då får du inga pads heller...
jbtvservice
Inlägg: 171
Blev medlem: 23 januari 2005, 10:40:57
Kontakt:

re

Inlägg av jbtvservice »

Jag gjorde som ni sa och hade alla lager framme. Men det går inte kopiera i "light versionen" vilket jag antar är gratisversionen. Det går bara att kopiera ett lager, nämligen, vias. Sen får man lägga till padsen för hand på varje kopia vilket kan vara svårt att göra.

Janne
Användarvisningsbild
Henrik
Inlägg: 661
Blev medlem: 26 maj 2003, 23:39:14
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Skriv ut layouten till en virtuell postscript-skrivare, så kan du bildredigera i efterhand med div gratisprog. Stod lite om det i en annan tråd har jag för mig.
Skriv svar