Programvara för inventering med streckkod?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Inventering med streckkod

Inlägg av Nerre »

Access har väl VBA som språk (vilket ju i princip är VB), problemet när jag pillade med VBA för 6-7 år sen var att det fanns ingen serieportskommunikation i VBA. Men idag tror jag att om det inte finns inbyggt är det nog nån som har skrivit nån fri modul för det.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: Inventering med streckkod

Inlägg av Walle »

Gjorde en snabb googling och hittade denna sida.

Hittade även ett program som heter TWedge som kan vara av intresse: http://www.tec-it.com/en/software/data- ... fault.aspx
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Inventering med streckkod

Inlägg av MadModder »

Det går väl att med de flesta läsare få så drivrutinen skickar siffrorna till tangentbordsbufferten, oavsett om det är RS232 eller något annat obskyrt gränssnitt. Då blir det fruktansvärt enkelt att knappa in något i exempelvis VBA.
SimonHomkham
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 februari 2010, 11:08:31
Ort: Bräcke
Kontakt:

Re: Inventering med streckkod

Inlägg av SimonHomkham »

Det fanns en datorer som kan hantera streckkoder, när morsarn köpte affären, men hon råkade slänga bort den :( . Hennes sambo använder sig av EXEL och håller på att knappa in varorna manunellt. Jag såg att det var EAN nummer, varor namn och priser, som han har lagt in i sin dator.

Jag har jobbat på ICA Supermarket i många år och vet hur man lägga in varorna. Idag hämtar man priserna centralt. Men ICA har sin egna program och server...ingenting för oss vanlig svensson

Morsarn och hennes sambo behöver enklare program för sin butik
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Inventering med streckkod

Inlägg av sodjan »

> Det går väl att med de flesta läsare få så drivrutinen skickar siffrorna till tangentbordsbufferten,

Ovanligt idag. Man använder en wedge-modell och får siffrorna (vilket det inte alls enbart
behöver vara) direkt in via tangentbordssladden. Inga drivrutiner eller andra konstiga
program för att skriva till någon buffert. Om det nu är en PC det handlar om
och inte någon riktigt dator (sannolikt inte).

> Det fanns en datorer som kan hantera streckkoder,

Hm, det finns ingen dator som kan "hantera streckkoder". Streckkoderna
läses av en streckkodsläsare. För datorn är det sedan bara vanliga tecken
som skulle kunna komma från vad som helst, i princip. Sen så kan det finnas
olika program/applikationer för vilka den speciella kodningen på t.ex en EAN
etikett har någon betydelse.

> Jag såg att det var EAN nummer,

Ja men då så ! Visste du inte det när du skrev förstainlägget ? :-)
En sak att tänka på kan vara, är garanterat *alla* produkter i butiken
märkta med EAN ? Om inte, hur hanterar jag de omärkta prylarna ?

> Morsarn och hennes sambo behöver enklare program för sin butik

Finns väl i princip två vägar. Antingen skaffar man ett kommersiellt paket från något
leverantör av butikssystem. Kräver väl lite kalkyler för att se om det lönar sig.
Eller så har man någon intresserad/kunning (och tillräckligt dum :-) ) i sin nämaste
bekantskapskrets som erbjuder sig att "fixa det"...
SimonHomkham
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 februari 2010, 11:08:31
Ort: Bräcke
Kontakt:

Re: Inventering med streckkod

Inlägg av SimonHomkham »

Det var någon dataföretag som kan fixa en butikssystem åt henne, men hon vill inte satsar för hård nu.
berne
Inlägg: 76
Blev medlem: 5 mars 2016, 18:29:22

Re: Inventering med streckkod

Inlägg av berne »

lånar den här tråden lite.

Kort förklaring,
vi har lappar på jobber med streckkoder, i slutet på varje kod så är det 2st siffror som säger vilken färg det är.

Så min tanke är att bygga en liten hand dator, som man kan scanna koden, så den förstår att det är tex F11 (intern färgkod) och sedan hoppar markören till ordernummer, å sedan till veckan å dag.
sedan klickar man på skriv ut så kommer det ut en liten fin etikett, med en infon som behövs.

vad tror ni?

har en RPI liggandes med 7" skärm, så det är ju en bra början, antar att man måste skapa en data bas för alla olika kulörer, å sen försöka skriva ett program, där jag får med tex:

FÄRG______
Ordernummer______
Vecka______


så när man scanar en kod vill jag se ha ut fölajnde bara
FÄRG:F20
ordernummer ______ det får man fylla i själv med hjälp av hand datorn
Vecka ____________ Tomt där med samma som ovan.

å sen en print kanpp så man kan få en liten klister lapp och gärna kunna välja hur många lappar man vill ha. tex 2 eller 30st

mvh
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Programvara för inventering med streckkod?

Inlägg av Icecap »

berne: det hade varit mer vettigt att starta en ny tråd i stället.

Men nåväl, vi kör.

Kan du väl få in de lästa streckkoderna på ett sätt som gör det möjligt att läsa dom från vilken dator som helst (t.ex. en RPi) kan du ju göra vad du vill med dom.

Att plocka ut en specifik del av det lästa nummer och använda ska ju inte vara något problem, utskriften bör väl inte vara svårt heller, när streckkoden är läst in är allt ju "som vanligt" i datorn.
Skriv svar