Formattering av hårddisk

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Formattering av hårddisk

Inlägg av Icecap »

Vi har fått en gammal häck av LapTop som jag ska lägga in Win98SE på. Det har tidigare varit Red Hat Linux.

Nu har jag problemet att jag kan starta på Win98SE via startdiskette, jag har CD-ROM med men varenda jävla gång jag formatterar hårddiskjäveln kommer den en bra bit på väg, hittar en trasig cluster, en mer och avslutar därefter formatteringen med ett "Ej klar" meddelande.

Jag kan inte scanna och låta den laga hårddisken själv (mappa bort de trasiga) då den inte är formatterat och jag kan inte formattera då den snubblar över de dåliga.

Finns det ett program som FORMATTERAR!!! utan tjafs och vad heter det i så fall?
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Linux heter det programmet :P
Ta nån live-dist, förslagsvis nån på diskett...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag hänger inte med?
Skulle jag installera Linux igen?

Om jag söker på "linux" får jag 221.000.000 träffer. (kollade)

Jag bad inte om linux, jag bad om ett program som är bättre än "format.exe" från ökände microsoft, ett som kan formattera en hårddisk så man kan använda den till att lägga in Win98.
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

Nej, du behöver inte installera linux igen.
Det du behöver göra är att ladda ner en live-dist som du kör från diskett utan att installera, från vilken du kör mkdosfs e.dyl.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

linux har bra verktyg för partitionering och formatering, men annars kan du testa partition magic eller likn.


Men går det verkligen inte att formatera den manuellt, man kan väl få fram en DOS-prompt och köra format därifrån?
PatrikB
Inlägg: 185
Blev medlem: 24 maj 2004, 11:19:32
Ort: Borås

Inlägg av PatrikB »

Vet du vilken tillverkaren är av hårddisken som sitter i den tillhandahåller de ofta program för att fixa sådana problem.

Eller testa ultimate boot cd:
http://www.ultimatebootcd.com/
ftp://ftp.sweclockers.com/pub/Felsöknin ... -basic.zip
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Jag har också haft problem med att formattera diskar i windows som innehållit linuxpartitioner. I dom fallen har jag helt brutalt gått in med en hex-editor och nollat spår 0 på hdd:n så att datorn tror att det är en fabriksny disk.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Inlägg av Andy »

Stoppa in HD:n i din vanliga dator (som D, E, F, G, H eller hur många du nu har innan) och formatera den där! Det finns adaptor för ett par tior för IDE 2,5 till 3,5 kabel. Har du plats så partionera den och kopiera hela W98 disken till andra partionen så går det busenkelt att installera sedan och om du behöver göra om det senare.
matseng
Inlägg: 2360
Blev medlem: 16 september 2003, 17:18:13
Ort: Dubai, United Arab Emirates
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Detta tror jag bestämt har avhandlats här tidigare. Lösningen då var enkel...

http://www.geekjoan.com//forum/viewtopi ... +mbr#21738
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

OK, jag har tydligen varit oklar i min beskrivning.

Jag har kört fdisk /mbr = gick bra.

Jag har en Win98 boot-diskette som jag kan starta på.

När jag kör Format C: /S börjar den formattera men det finns ett par cluster som är trasiga, efter att ha försökt återanvända dom hoppar den ur Format med beskedet "Ej färdig".

Jag kan alltså inte formattera då det blir fel under formatteringen och jag kan inte köra scandisk och mappa bort de trasiga clustrar då skitet inte är formaterat......moment 22 om igen.......

Så skit i linux, jag har det besvärligt nog som det är.
Användarvisningsbild
Perrx
Inlägg: 176
Blev medlem: 15 december 2003, 21:43:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Perrx »

Det låter som om du har problem! :)
Testa att bränna "DiscWizard Starter Edition" från Seagate. (du behöver dock inte ha en Seagate hd) Men den kan du lågformatera din hd. Det tar några timmar men den kan reparera dåliga kluster.
Lycka till!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Undrar hur illamående den där hårddisken är egentligen, jag skulle kolla den med program från tillverkaren om det finns (t.ex. drive fitness test för IBM/hitachi diskar).

Låter lustigt att det inte funkar att formatera tycker jag, är ganska säker på att jag formaterat diskar på det vanliga sättet med trasiga kluster på. Kan det vara så att det finns trasiga kluster i något reserverat område som FAT inte kan mappa om? I så fall kan man ju testa att flytta partitionen några meg (gör en liten partition som ligger före den du vill använda).

Som sagt, för att undersöka disken och partitionera och formatera finns det utmärkta verktyg i linux (gnu parted t.ex.) och om du är allergisk med linux så finns det partition magic...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26139
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Inlägg av Icecap »

Den formaterar helt fint till cluster 299.017 där den får skrämselhicka.....

Nu suger jag hem Seagate-grejen o kör den i morgon, tack för tipset.

Jag håller också på att hämta hem Ontracks version via DC++.

Den jävla hårddisk ska allt få sina fiskar varma i morgon!

Edit:
Hämtade Seagate programmet och startade det vid att boota från CD:n. Skrev därefter nollar i hela jävla disken och nu kom det hål igenom! Jag har allt klart förutom ett par drivrutiner som jag tankar hem nu. Tack alla för visat intresse.
Skriv svar