Irriterande Modelsim...

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Irriterande Modelsim...

Inlägg av cyr »

Någon här som är bra kompis med modelsim?

Jag undrar om det finns någon inställning som gör att alla signaler loggas när man kör simuleringen? Jag vill mänligen kunna lägga till signaler i "wave"-fönstret efter att jag kört simuleringen och direkt se data för den signalen.

edit: Hittade lösningen själv:

log -r /*

om någon undrar :)
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Jag tror att man måste ange innan vilka signaler man ska se. Man kan lägga till signaler när som helst och fortsätta simuleringen, men då vet man ju inte vad som hände tidigare. Det är lite sent nu så jag kanske tänker helt fel, men jag skulle testa följande.

Innan simuleringen
>log -r /*

När du kör en simulering skapas det en wlf-fil. Den sparar signaler som har adderats med add wave kommandot och går att öppna i efterhand för att titta på vågformer. "log -r /*" gör att alla variabler och signaler sparas till wlf-filen. Efter simuleringen ladda in wlf-filen.

Som sagt vet inte om det fungerar men du kan ju testa.

Tar simuleringen väldigt lång tid, ska du köra den många gånger? Är anledningen att spara tid? (om inte kanske det är enklast att simulera om)

Alternatviet är kanske:

>add wave -r /*

men av din frågeställning antar jag att du vill undvika det, är det för många olika signaler, blir det oöversiktligt? Signaler du vill se sorterar du så att de ligger längst upp, om du vill se en ny, flytta upp den. Sedan kan du spara en fil som lägger signalerna i rätt ordning så att du inte behöver göra om det varje gång du simulerar (file->save format).

Det känns som jag bara har nödlösningar som kanske inte ens fungerar, om du kommer på något smartare så berätta gärna.
babbage
Inlägg: 635
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Ja, då var jag för sent ute. Men skönt att veta att jag var på rätt spår.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Tack för visat intresse :)

Det funkade som sagt bra med log -r /*, var bara att lägga till signaler som vanligt sen och simuleringsdatan fanns redan där. Hittade lösningen långt ner i en FAQ hos xilinx...

Simuleringen tar inte så himla lång tid egentligen, men man är ju lat.
Skriv svar