Hur skapar jag egna komponenter i Eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
FS
Inlägg: 245
Blev medlem: 14 januari 2005, 23:35:45

Hur skapar jag egna komponenter i Eagle?

Inlägg av FS »

Vill skapa en MAX6951 till Eagle men har ingen aning om hur man går till väga? Är det ett 3 minutersjobb eller en halvdags?

Det bästa vore om någon skulle kunna skapa den och samtidigt förklara hur man går tillväga! :)

http://www.maxim-ic.com/quick_view2.cfm/qv_pk/3195

Mvh
F
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Det ligger väl mellan 3min och en halv dag ;). Beror på hur mycket du behöver göra om.

Jag har varken tid eller ork att skapa den nu men jag kan förklara lite smått hur du gör.

Du startar ju library-editorn. Sedan väljer du package i toolbaren. Ser ut som en ytmonterad komponent. Skriv in ett namn på den och tryck ok. Där ritar du upp paketet. Placera ut benen i nummerordning så slipper du döpa om dem sedan.
Rita upp ytterkanterna på komponenten och markeringen för ben1.
Därefter väljer du i samma toolbar Symbol. Knappen till höger om package.
Skriv in namn och ok.
Där ritar du upp symbolen som du vill att den ska se ut i schemaeditorn. Förslagsvis en rektangel med rätt antal ben. Döp benen som de heter i databladet till aktuell krets.
Därefter väljer du device i toolbaren. Skriv in namnet (MAX6951 kan vara bra i detta fallet ;))
Inne i den editorn så väljer du Add i toolbaren till vänster och placerar symbolen som du nyss har ritat i rutan i mitten. Därefter tittar du ner till höger och trycker på knappen New. Välj paketet som du har ritat upp. Därefter klickar du på Connect och väljer vilket ben på schemasymbolen som ska sitta ihop med vilket ben på paketet.

All done :).

Placera även ut rader med texterna >Name och >Value. Placera >Name i lagret tnames och >Value i lagret tvalues. Detta ska du göra både i paketet och schemasymbolen.

Hoppas du blev lite klokare iaf :).
Bara fråga om det är något.
FS
Inlägg: 245
Blev medlem: 14 januari 2005, 23:35:45

Inlägg av FS »

Hur ska den ritas då? Som på sida 1 eller som på sida 17 i databladet?

http://pdfserv.maxim-ic.com/en/ds/MAX6950-MAX6951.pdf
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Som på sida 1 till paketet och som på sida 17 till symbolen.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag var på gott humör och är van att göra libraries till maxim-prylar, så varsågod:

http://area26.no-ip.org/linked/max6951.lbr

Paketet QSOP16 fanns redan i ett par andra libraries, och det går att kopiera. Bra grej att tänka på för det sparar mycket tid...
FS
Inlägg: 245
Blev medlem: 14 januari 2005, 23:35:45

Inlägg av FS »

Tack, tack...

Ska pula lite med det i helgen! Btw. jag försökte hitta andra QSOP men hittade inga. Hur gör man för att söka efter paket?
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

gå in i pcb-editorn, ta add och sök med asterixer, ex: *QSOP*

/Johan
Skriv svar