Litteratur om elinstallationer, tips efterfrågas!

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Kretskort

Litteratur om elinstallationer, tips efterfrågas!

Inlägg av Kretskort »

Efterfrågar tips på bra litteratur som beskriver hur man dimensionerar och utför elinstallationer, såväl i hemmet som i verkstäder och liknande.

Det är särskilt instruktioner och tips om hur man ska säkra upp jag är ute efter.

Eftersom det finns mycket kunnigt folk här passar jag på att ställa en smått akut fråga relaterad till detta ämne.

Jag har en 16A matarkabel in till ett hus hemma. Kan jag utifrån centralen dra ut 2 stycken 10 A matarledningar till olika delar av huset från varsin fas för att köra osymmetriska belastningar?

Vad jag förstår är det ju ofta elinstallationer utförs så här, men möjligheten finns ju då att neutralledaren i matarkabeln blir belastad med 20A och överhettas?
sm4rpq

Re: Litteratur om elinstallationer, tips efterfrågas!

Inlägg av sm4rpq »

Eftersom belastningen sker på olika faser kommer inte strömmen i neutralledaren att vara summan av lastströmmarna. Fasläget gör att de delvis tar ut varandra. Kan inte så här många år efter skolan direkt i huvudet säga hur stor strömmen kan bli, men det kommer säkert andra att besvara.

Angående litteraturfrågan har jag inga svar, men grundregeln är att sånt här får man inte göra själv. Leta på en elektriker och tala om vart du vill ha tillgång till ström. Han/Hon kommer säkert att påpeka ett par ställen du glömt och dessutom göra en säkrare och bättre (men inte billigare) installation än du själv klarar.

Om jag minns rätt är 10A det mesta man får säkra en 1.5mm2 ledning med. In till din elcentral är det förmodligen minst 2.5mm2, mer troligt 4mm2 eller grövre. 20A skulle inte vara ett problem. Man får inte dra ledningar till flera grupper i samma rör så du måste dessutom ha separata rör hela vägen från centralen till dina förbrukare.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

När man kör 1-fas belastningar så tar inte strömmarna ut varandra? Eller blir det samma fenomen som i en stjärnkopplad elmotor?

Vad menar du med separata rör för varje förbrukare? Separata för varje matningskabel?

Vad är en grupp i detta sammanhang?

Eftersom huvudsäkringen är 16A tror jag det bara är en 2,5 mm2 kabel, annars har dom ju säkrat upp fel.

Elektriker, baaah. :P
salle

Inlägg av salle »

Gymnasiet har många bra böcker för elektriker, blir man antagen där så får man tillgång både till böcker och lärarledd utbildning i 3 år, jobbar man sen som elektriker i 5 år (är lite osäker om det är 5 år eller om man kan tillgodoräkna sig utbildningen) och har en elinstallatör som kan intyga att man har en gedigen praktik så kan man bli antagen som elinstallatör hos elsäkerhetsverket.
Sen när du har blivit elinstallatör så får du själv utföra dimensionering av elanläggningar och även utföra jobbet du efterfrågar.

Salle

Tillagt: Det gäller alltså gymnasiets elektrikerutbildning :D
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Här ser man ju tydligt anledningen till att man måste vara elektriker för att få dimensionera elanläggningar medan vi vanliga dödliga människor bara får byta komponenter till likvärdiga i en anläggning.

Jag anser att man kanske kan göra en liten elinstallation själv om man verkligen vet hur man skall göra och hur man skall utföra arbetet med rätt komponenter. Men om man måste fråga någon grundläggande frågor först så skall man INTE ge sig på jobbet själv. Även om man kan läsa sig till hur man räknar ut en area kanske så kan man aldrig läsa sig till hur man gör ett "hantverksmässigt jobb"

//B1N4RY
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Jag har lärt mig att göra elinstallationer i skolan och dessutom avlagt BB1 slutprovet med högsta betyg så det enda jag behöver är att komplettera mina kunskaper till dimensionering och planering av elanläggningar.

Är denna bok bra?
http://www.bokextra.se/artikel.php?id=119061
salle

Inlägg av salle »

Bra att du vill lära dig mera, men för att få göra jobbet du efterfrågar så krävs det någon med allmän behörighet som står för jobbet.
Med BB1 så får du inte vara i gruppcentralen och koppla in nya grupper.

Salle

(läs mer på elsäkerhetsverkets hemsida om behörigheter)
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Äsch, jag ska ju inte bygga ett kärnkraftverk direkt. Dessutom tror jag inte alltför mycket på elektriker. Enda gången vi hade en behörig elektriker hemma kopplade han det vi redan kopplat till det sämre. Han lade både främre och bakre delen av garaget på en fas, istället för som vi hade gjort, på två faser. Dumt.

Konstigt att jag missat det här med att faserna helt eller delvis tar ut varandra även med osymmetriska belastningar i ett 1-fas system. Jag förstod ju att det var så här med motorer när jag läste 3-fas. Ganska skönt att jag fick veta detta, för märkte att det blev lite enklare att dimensionera elsystemet nu. :)

Just nu håller jag på att fixa ett rum. Detta rum ska ligga på en egen 10 A säkring. För att kunna dra elen till belysningen dold har jag tänkt dra upp kabel på vinden och sedan ner i rummet igen.

Får man dra lösa ledare i VP rör även när VP röret inte ligger inkapslat i t.ex. en vägg? VP-röret ska ju självklart slås fast mot reglar och liknande. Vet att VP-röret måste tätas så inte varm fuktig luft strömmar upp i det och kondenserar.

Stugan har 4 rum. Tanken är att 2 rum får dela på 10 A, sen 10A till varsitt av dom återstående rummen (alltså till belysning och eluttag) och 10A 3-fas till värmepatron och elspis.

Funderar på att lägga in lite lös telekabel i väggen för att sätta in lite DS1820 givare här och var i rummet med. :) Frågan är om det är värt att dra TP kabel i väggen också eller om man ska förlita sig på trådlöst... Kanske sätta upp typ 2 dubbla lanuttag i rummet, varav man dra en separat kabel till ett av uttagen på respektive modul dit man drar en separat slinga där man kan sätta in DS1820 monterade i TP-kontakter.

Några andra roliga grejer man ska passa på att montera in i väggen kanske?
Muppis

Inlägg av Muppis »

En liten halvt offtopic-fråga; kommer du eller har du dragit vattnet själv i huset? Om nej, varför inte?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Alla dina frågor finns redan besvarade här: http://www.byggahus.se/forum/el/
Läs gärna den 30 sidor långa tråden om behörighet, sen behöver du inte få några mer kommentarer om det :P

Använd Cat5e till ditt 1wire-nät, det funkar mycket bättre än telekabel dessutom får man några par över för framtida utbyggnad.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

mrfrenzy: Då ska jag lusläsa där. :P Byggahus-forumet brukar vara ganska lamt i övrigt på teknikaliteter så har inte ens tittat där ännu.

Muppis: Har dragit in vattnet själv i huset, japp. Dock är bara en diskbänk och en vattenkran på utsidan inkopplad i nuläget. Kommer fixa allt själv också, vatten är easy-mode. :wink:
Muppis

Inlägg av Muppis »

Där sprack den tankeställaren med vattnet.. Många vill inte ta i vattenrör men el går hur bra som helst.

Iaf, vill du ha bra litteratur så finns det väl bara en bok som är värd namnet. Och det är standarden Elinstallationsreglerna SS 4364000 http://www.sis.se/DesktopDefault.aspx?t ... c_ID=69168 Utgåva två är det enda som gäller efter sista mars 2010.

Tänk på att försäkringsbolaget antagligen inte kommer ge dig ett öre om något händer eftersom att elinstallationen inte är utförd av fackman. Det kan vara bra att dokumentera det noga om du möjligtvis säljer huset senare, då det är du som är ansvarig för elen och allt därtill. Dör någon till följd av elinstallationen så är det du som är vållande.
Kretskort

Inlägg av Kretskort »

Bra att du påpekade det, ska ta foton och rita schema över det jag gör.

Det där verkade ju vara en bra skrift, men ett sånt förbannat ocker! En sådan allmännyttig bok borde vara fri.

Hur är den? Typ som SSK, en lång tråkig textföljd med stela paragrafer?
salle

Inlägg av salle »

Kretskort: Hoppas att du bara spelar dum, annars så vill jag att du stannar till ett tag och bara tänker....

Salle
sm4rpq

Inlägg av sm4rpq »

Jämförelsen med installation av vatten är inte bra. Blir det fel på en sån installation blir man blöt om fötterna. Har man en stor pump och ligger och sover när det går sönder kanske man i värsta fall blir blöt i håret.

En elinstallation kan vara livsfarligt felaktig på ett ofantligt antal sätt och döden inträffar i många av dom omedelbart. Om du är det minsta tveksam på hur något skall göras gäller två saker
* 1 (viktigast) gör det inte själv
* 2 Fråga någon som du är helt säker på vad som är rätt. Och gör det i alla fall inte själv sen.

Angående att dra sladdar i väggarna (lågspänning) hoppas jag att du bara utelämnade detaljen med VP-rören. Även om det kanske inte är olagligt eller farligt så är det väldigt väldigt opraktiskt. Vid första infall att byta en kabeltyp eller dra ytterligare en ledning kommer du att sakna dessa om sladdarna går direkt bakom panel, gips eller vad du nu tänker klä väggarna med.
Skriv svar