Hjälp med att routa kort i Eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Nu fungerade ju kortet som det skulle, men hur mycket tror du ett jordplan hjälper, när och varför behövs det?

/Johan
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

Egenligen så uttryckte jag mig jävligt illa.

Istället för:"Jag är dock förvånad att du inte kör med jordplan på andra sidan." -- så borde jag kanske ha skrivit: "Jag ser att du inte har "caddat" något jordplan... är det överflödigt eller överarbetat i denna konstruktion?"

Det är ju bra att det funkar som det ska trodde inget annat heller :) ...det är säkerligen jag själv som alldeles för notoriskt "caddar" jordplan....men annars är ju jordplan bra för att reducera potentialnivåer i jordanslutningarna genom att jordplan har låg impedans...samt att jordplanet skyddar från luftburna störningar..men framförallt så borde nivån på de luftburna störningarna FRÅN kortet minska.

Jag är ingen stjärna på att cadda kretskort utan jag är mer nyfiken över hur nitänker när ni bygger. Det kan man ju lära sig mycket av.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag sätter jordplan på mina kort reflexmässigt, jord är ju ofta den vanligaste anslutningen man gör så det är väldigt smidigt att bara ploppa ner en via istället för att försöka slingra ut en ledare till kanten eller så.

Riktig elektrisk nytta av jordplan har man mest i snabba kretsar, framförallt med många samtidigt switchande utgångar. Man måste ha en jordanslutning med låg impedans (induktans) annars fladdrar liksom varje chip runt med sin egen privata jordpotential och det är inte så bra om man ska skicka signaler mellan dom :lol:

Crosstalk mellan ledare som bara hänger i luften utan jordplan under sig är ett annat problem, och EMI...
Skriv svar