Nån som kör Orcad eller Protel

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Nån som kör Orcad eller Protel

Inlägg av Fagge »

Ja är de nån som kör nån av de programmen?.

Är de nån ide att lägga ner månader på att lära sig de programmen, eller ska man fortsätta med Eagle & EWB/Layout.???
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Om du är nöjd med den funktionalitet som din nuvarande programvara ger dig är det bara onödigt att lägga ned tid på något mer avancerat.

Om du däremot vill ha mer (till exempel enkel koppling till PSpice som Orcad ger) är det aldrig fel. Jag ahr testat både Orcad och Protel och de är båda mycket bra program men som du säger tar det lång tid innan man behärskar alla finesser.

Min erfarenhet från denna typ av program är att de kan verka totalt värdelösa och bökiga att använda i början men hur smidiga som helst när man väl lärt sig alla knep och i vilken ordning samer och ting skall göras. En bra tutorial är alltså bra för att komma igång med rätt arbetssätt så fort som möjligt.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jag har oxo provat båda i några timmar men de är skit bökit, men vist ingenting är svårt när man kan de.
Men om man ska välja mellan Orcad & Protel, vilket skulle du valt / Vilket är enklast/Bäst?.
Användarvisningsbild
v_jocke
Inlägg: 80
Blev medlem: 27 maj 2003, 17:10:22
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av v_jocke »

Orcad om du vill ha bra simuleringsstöd och Protel om du bara skall göra schema och kretskortslayout.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Ok, en fråga till bara. Vilket program har störst komponent bibliotek?.
Skriv svar