Buggfix Plus
Aktuellt datum och tid: 06.38 2018-10-17

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
InläggPostat: 12.15 2018-02-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.29 2005-05-10
Inlägg: 36826
Ort: Söderköping
> Här är två versioner av samma dokument.

Tack! Now we are talking.... :-)

Men låt oss då utgå från de presenterade dokumenten...

Bl.a. med tanke på de talrika punktlistorna (i flera nivåer) så håller jag med
om att det *i detta specifika fall* inte ser helt bra ut i 2-spalts varianten.

Sen så är inte punktlistor konsekvent använt. 4.2 är en punktlista men inte
5.1.1 eller 5.2.1.

Varför är inte inledningen av Kap 4 spaltad? Misstag kanske...

Bortsett från spaltfrågan, så är det bra att de tog bort den stora
ENRAD loggan på toppen och gjorde om formatet för sidnumreringen.
Och foten med kontaktinfo kan finnas på sista sidan och inte ta upp
plats på varje sida. Men det är ju sådant som en teknisk redaktör
fixar...

Men, och det är ju det som blev så korkat i hela diskussionen, frågan om
*just detta* dokument har ju ingenting med den generella frågan kring varför
man i vissa fall använder spalter vid "sättning" av dokument och ibland inte.

Borre> För övrigt ser 2-spaltversionen betydligt bättre ut.

Ja, det "ser" kanske bättre ut rent layoutmässigt, men vissa delar är inte bra, t.ex.
de punktlistor som har flera nivåer eller som bryts på ett mindre bra inom listorna.

Jag får nog tycka att det är lite 50/50 mellan dessa två varianter för just detta material.
Båda "fungerar". Att loggan och foten är är bättre i ena fallet har ju inget direkt med
att det råkar vara två spalter i den,det kan fixas även i 1-spalts varianten.

Sen så tycker jag att vi kan lägga ner den generella diskussionen, den leder ingenstans.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.16 2018-02-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30156
Ort: Borås
Snyggare ja, men de flesta som läst den får myror i huvet, typ.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.16 2018-02-10 

Blev medlem: 17.59 2009-12-21
Inlägg: 3011
Tänkte precis skriva det samma.

Jag var själv lite konfunderad om vad jag tyckte i frågan, tills exemplen lades upp. 2-Spalt var både mer lättläst och såg proffsigare ut. Nu har ju som alla vet TomasL aldrig fel (även när han med all önskvärd tydlighet har det) men vän av ordningen kan ju undra varför han betalar för en tjänst som sabbar hans emininta layout. Han är ju som bekant inte bara världens snabbaste läsare med en överfförmåga som innebär att han ej längre behöver läsa ord. Han är även bättre på layout och informatik än de firmor som pysslar med det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.19 2018-02-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30156
Ort: Borås
Suck.

Jag gör texterna, andra får fixa layouten, dock skall det slutliga resultatet vara begripligt, och inte vara tvetydigt.
I detta fall när man gjort layouten 2-spaltig, så blev det uppenbarligen rätt rörigt, och till viss del obegripligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.23 2018-02-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2795
Ort: Stockholm
TomasL skrev:
Suck.


Precis.

Nerres inlägg var ju vänligt och betydligt mer konstruktivt än mitt och en del andras. Varför inte läsa det igen och försöka ta till dig innehållet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.25 2018-02-10 
Användarvisningsbild

Blev medlem: 11.56 2004-05-08
Inlägg: 2795
Ort: Stockholm
Detta alltså:
Nerre skrev:
Men sen tycker jag att den text du skrivit, men punktlistor och flernivåers rubriker, inte är "läsaranpassad". Jag har gått en högskolekurs i att skriva manualer (dock är det 25 år sen) och där fick vi lära oss att olika läsare läser på olika sätt. De flesta letar efter hur de ska göra en specifik sak, de läser absolut inte från pärm till pärm (hur läser du själv manualen till en nyinköpt maskin? läser du verkligen alla finstilta varningarna som kommer innan "Så här startar du maskinen"? :) ).

Du har skrivit ur ingenjörens synvinkel (vilket var just anledningen till den där kursen på högskolan, man ville lära oss ingenjörer att skriva på ett bättre sätt).


Jag skulle nog vilja rekommendera att du köper en bok om hur man skriver (låna funkar inte, för ofta behöver man slå upp när man har funderingar). Det räcker inte med vad som står, layouten är extremt viktig för att faktiskt få folk att läsa texten och inte bara skumma förbi den (den kunskapen har vi reklamfolket att tacka för, men den kan ju självklart användas för att få folk att läsa andra saker än reklam).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.27 2018-02-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.29 2005-05-10
Inlägg: 36826
Ort: Söderköping
Jag har faktiskt helt andra synpunkter på dokumentet än om det ska vara
en eller två spalter. Ej konsekvent användning av punktlistor. Upp till *5*
rubriknivåer (kan tyda på fel struktur). För att nämna något.

Sen så har både en och två spaltaren sina för och nackdelar. Enspaltaren
blir onödigt "gles" med stycken om en enda mening som ibland inte fyller
en hel rad. Tvåspaltaren har bl.a. problem med punktlistorna.

Jag tror dock att, men lite redigering av materialet så är nog tvåspalteren
i alla fall att föredra. Ser mer ut som en installationsmanual från "de stora"
brukar se ut.

Jag skulle nog även lägga varje nivå 1 rubrik på en ny sida...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 12.30 2018-02-10 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 22.54 2006-09-23
Inlägg: 30156
Ort: Borås
Och troligen får man det mer läsbart om man har en ny spalt för varje stycke.
Kan kanske också vara vettigt att blanda mellan en och två spalter, beroende på de olika styckenas innehåll.

Jo, sodjan du har rätt det finns en viss inkonsekvens i det här med styckesnumrering och punktlistor mm.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 16.17 2018-02-10 

Blev medlem: 06.51 2008-05-19
Inlägg: 20959
Ort: Upplands väsby
Ja nu ser jag att i den tvåspaltiga versionen så har varje avsnitt egna spalter. Normalt så följer man ju en spalt ned till slutet av sidan och går sen över till nästa. Så man läser en hel spalt i taget. När man då skummar texten och letar efter en specifik rubrik så skummar man en spalt i taget.

Här ska man då först skumma första spalten en kvarts sida, och sen över till andra spalten, det blir mycket hoppande fram och tillbaka med blicken.


Det känns som om det som gör layouten inte riktigt har koll på hur man gör layout. Jag är iofs bara glad amatör, men så tar jag heller inte betalt för att göra layout:)


Det finns faktiskt en hel del layoutfirmor som bjuder på mycket av sitt arbete. Jag har en jätteintressant PDF hemma som heter Vår Form, och är publicerad av den layoutfirma som tog fram ny design för Vår Bostad för en massa år sen. Där finns det exempel på alla olika layoutvarianter, de förklarar varför olika element finns med och hur tanken är bakom alla detaljer i designen (från val av typsnitt, spaltbredder, spaltstickor eller inte via bilduppslag, tema-sidor till modifieringen av typsnittet i logon och huruvida logon på förstasidan ska ha "platta" bakom sig eller ligga direkt ovanpå bilden).


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: 10.33 2018-02-11 
EF Sponsor
Användarvisningsbild

Blev medlem: 15.29 2005-05-10
Inlägg: 36826
Ort: Söderköping
> Här ska man då först skumma första spalten en kvarts sida, och sen över till andra spalten,

Det är bl.a. därför som jag funderade på om inte varje stycke (med ny spaltindelning)
inte också bör börja på en ny sida.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd  [ 70 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori
Du kan inte bifoga filer i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
    Electrokit
Drivs av phpBB® Forum Software © phpBB Group
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010